
OBJAVLJIVANJE U ČASOPISIMA I KIBERNETIČKI KRIMINAL 

Kibernetički kriminalci ukrali su identitet dvama uglednim europskim znanstvenim 

časopisima postavljajujući na internet njihove krivotvorene mrežne stranice. Riječ je o 

multidisciplinarnom švicarskom časopisu Archives des Sciences utemeljenom još 1791. 

godine i austrijskom botaničkom časopisu Wulfenia. Varalice su na krivotvorenim mrežnim 

stranicama tih časopisa naveli ne samo njihove autentične nazive već i njihov faktor odjeka 

(Impact Factor), poštansku adresu i ISSN. Budući da ni jedan od navedena dva časopisa nije 

imao vlastite mrežne stranice, postali su lak plijen varalicama. Npr. upiše li se u neku 

internetsku tražilicu Archives des Sciences ili Wulfenia Journal, na prvom mjestu pojavit će se 

poveznica na lažne mrežne stranice tih časopisa. Na lažnim stranicama časopisa Wulfenia piše 

da te stranice nisu službene stranice botaničkog časopisa Wulfenia, već multidisciplinarnog 

časopisa Wulfenia. Klikne li se, međutim, na tim stranicama na poveznicu Thomson Reuters, 

dobije se podatak o uvrštenosti botaničkog časopisa Wulfenia u Science Citation Index 

Expanded. 

Krivotvorenim mrežnim stranicama varalice su privukli stotine znanstvenika koji su platili 

tražene pristojbe za objavljivanje svojih radova u tim časopisima. Za objavljivanje u oba 

časopisa plaća se više od 500 američkih dolara, a novac treba platiti na račune dviju banaka u 

Armeniji.  

Na mrežnim stranicama Landes Museum Kärnten, izdavača botaničkog časopisa Wulfenia, 

dano je upozorenje o čak trima krivotvorenim mrežnim stranicama tog časopisa. Najavljeno je 

i uskoro objavljivanje sadržaja i sažetaka objavljenih brojeva od 2002. do 2011. Spomenimo 

da originalni časopis izlazi jednom godišnje, a prema informaciji na krivotvorenim mrežnim 

stranicama jednom mjesečno. Švicarski časopis Archives des Sciences izlazi dva puta 

godišnje, a prema informaciji na lažnim mrežnim stranicama jednom mjesečno.  

Krivotvorene mrežne stranice oba časopisa izgledaju tako uvjerljivo da su prevarile i 

stručnjake Thomson Reutersa, proizvođača bibliografske baze podataka Web of Science i 

Journal Citation Reports u kojem se svake godine objavljuju faktori odjeka časopisa 

uključenih u Web of Science. Ipak u svibnju 2012. postali su sumnjičavi i od izdavača 

švicarskog časopisa tražili objašnjenja o razlikama između sadržaja tiskanog izdanja i onog na 

mrežnim stranicama te razlici o učestalosti izlaženja. 



Urednici navedenih časopisa saznali su za krivotvorine još 2012. godine, ali do danas (ožujak 

2013) se nije ušlo u trag varalicama niti su lažne mrežne stranice skinute s interneta. Jedinica 

švicarske policije zadužena za kibernetički kriminal ustanovila je da su lažne mrežne stranice 

časopisa Archives des Sciences smještene na neki od poslužitelja u Sjedinjenim Američkim 

Državama pa su njihove mogućnosti djelovanja ograničene. Austrijska policija uspjela je 

zatvoriti lažne mrežne stranice časopisa Wulfenia u Austriji, ali ne i u drugim državama. 

Izvor 

D. Butler: Sham journals scam authors. Nature, Vol. 495, Issue 7442, 27 March 2013. 

http://www.nature.com/news/specials/scipublishing/index.html 

 

Nedjeljko Frančula, Dražen Tutić 

http://www.nature.com/news/specials/scipublishing/index.html

