Rukovođenje kriznim situacijama kod prometnih zagušenja (CROSBI ID 531382)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Galović, Borivoj ; Marušić, Željko ; Grgić, Josip
hrvatski
Rukovođenje kriznim situacijama kod prometnih zagušenja
Promet ima nedvojbeno veliki pozitivni utjecaj na kvalitetu života svakog pojedinca i ukupni gospodarski razvitak zemlje. Nažalost, popratni negativni efekti, utjecaj na okoliš i ugrožavanje sigurnosti učesnika, generiraju enormne « eksterne troškove» . Zagušenje u prometu generira velike dodatne troškove te uzrokuje stres i frustraciju vozača, koji postaju skloni izvođenju rizičnih i hazardnih manevara, odnosno krizna situacija brzo prerasta u rizičnu i potencijalno prijeti nesrećom. Nesreća, pri visokom intenzitetu prometa može prouzročiti prometni kolaps. Česte pojave zagušenja u prometu, u pojedinim slučajevima brzo prerastaju u « prometni čep» i kolaps sustava te ih zbog takvih posljedica treba razmatrati i izjednačavati s kriznom situacijom. Slijedom navedenog, imperativno proizlazi potreba uspostave rukovođenja prometom, odnosno rukovođenja kriznim situacijama iz operativnih centara. Za djelotvorno rukovođenje, osim saznanja o uzrocima i plana djelovanja za eliminaciju krizne situacije i/ili ublažavanje posljedica nastale nesreće, za donašanje trenutno optimalnih odluka neophodna su geografsko – situaciona saznanja u realnom vremenu. Kad su u pitanju brzina, vrijeme i mogućnost djelovanja na širokom području, to je moguće jedino iz zraka – trećom dimenzijom prometovanja. Optimalna « zračna» operativa može se u rukovođenju prometom i kriznim situacijama koristiti za sva tri segmenta rukovođenja, nadzor u realnom vremenu, preventivu i sanaciju nesreće. Za optimalnu djelotvornost hitne medicinske pomoći neizostavno je udovoljenje djelovanja unutar tkzv. “ zlatnog sata” . Na širokom području, to može udovoljiti jedino helikopterska operativa za zbrinjavanje stradalnika (Helicopter Emergency Medical Service – HEMS) tj. decentralizirana mreža operativnih jedinica za djelovanje po čitavom teritoriju RH i sposobnošću djelovanja i unutar šire integrirane regije (međunarodno). To je nadogradnja a ne konkurencija u zbrinjavanju stradalnika cestovnim i pomorskim prijevoznim sredstvima. Slijedeći usvojeno načelo komplementarne prometne politike, odnosno politike usklađenja s temeljnim ciljevima integracije prometnog sustava u širu regiju, s aspekta normative, mora biti u cijelosti komplementarna globalno usvojenim normativima, te može značajno pridonijeti smanjenju eksternih troškova. U radu se ukazuje na primjere djelovanja HEMS operative u državama EU, čime je gotovo prepolovljen broj poginulih, kao i preporuke za djelotvornije rukovođenje kriznim situacijama odnosno zagušenjima u prometu.
Prometno zagušenje; zračna ambulanta; helikopterska medicinska pomoć; eksterni troškovi
nije evidentirano
engleski
Emergency Management by Traffic Congestion
nije evidentirano
Traffic Congestion; Air Ambulance; Helicopter Emergency Medical Service; External Costs
nije evidentirano
Podaci o prilogu
50-56-x.
2007.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje
Kaštela, Slobodan ; Steiner, Sanja
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU)
978-953-154-790-1
Podaci o skupu
Znanstveni skup: Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje
predavanje
28.11.2007-28.11.2007
Zagreb, Hrvatska