Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Biodizel u prometu kao čimbenik održivog razvoja u Republici Hrvatskoj (CROSBI ID 349458)

Ocjenski rad | magistarski rad (mr. sc. i mr. art.)

Virkes, Tomislav Biodizel u prometu kao čimbenik održivog razvoja u Republici Hrvatskoj / Mahalec, Ivan (mentor); Zagreb, Fakultet strojarstva i brodogradnje, . 2008

Podaci o odgovornosti

Virkes, Tomislav

Mahalec, Ivan

hrvatski

Biodizel u prometu kao čimbenik održivog razvoja u Republici Hrvatskoj

Korištenje obnovljivih izvora energije u skladu je s globalnom strategijom održivog razvoja. Korištenje biogoriva u prometu doprinosi povećanju sigurnosti opskrbe i smanjenju ovisnosti prometnog sektora o nafti, smanjenju udjela emisije stakleničkih plinova iz cestovnog prometa te podupiranju održivog razvoja ruralnih područja. Najvažnija sirovina za proizvodnju biodizela u Hrvatskoj je uljana repica. Otpadno jestivo ulje također je mogući izvor za proizvodnju biodizela, ali je potrebno unaprijediti njegovo prikupljanje. Prednost biogoriva (biodizel i bioetanol) u odnosu na druga alternativna goriva očituje se u korištenju u postojećim vozilima bez ikakvih ili s malim modifikacijama postojećih motora, što ovisi o koncentraciji biogoriva u mješavini s fosilnim gorivom. Na Hrvatsku će se pri ulasku u EU primjenjivati odredbe Direktive 2003/30/EC o korištenju biogoriva ili ostalih obnovljivih goriva za transport, koje su već sada propisane Uredbom o kakvoći biogoriva (N.N. broj 178/2004). Prema tim odredbama 5, 75% fosilnih goriva treba u 2010. godini zamijeniti obnovljivim gorivima. Hrvatska ta goriva može proizvoditi ili uvoziti. Korištenjem trenutno neobrađenih površina, uz pridržavanje plodoreda, moguće je zadovoljiti hrvatske potrebe za uljanom repicom za proizvodnju biodizela u sljedećih nekoliko godina. Izgrađena postrojenja i ona koja su u pripremi biti će za to dovoljna. Za daljnja povećanja udjela biogoriva na raspolaganju su velike količine još neiskorištene biomase. Proizvodna cijena domaćeg biodizela u postrojenju kapaciteta 30.000 t/godini iznosila je u trenutku dovršenja ovih analiza 4, 26 kn/l, a cijena fosilnog dizelskog goriva 7, 2 kn/l. Uzmu li se u obzir troškovi skladištenja, miješanja i distribucije, proizlazi da biodizel iz domaće proizvodnje treba osloboditi plaćanja trošarine i naknade za ceste, da bi po cijeni bio konkurentan fosilnom dizelu. Poticajne mjere Vlade usmjerene prema proizvodnji i primjeni biodizela u Republici Hrvatskoj moraju biti dobro promišljene zbog prednosti koje donose (smanjenje uvoza nafte, povećanje proizvodnje umjetnih goriva, smanjenje emisije stakleničkih plinova, povećanje zapošljavanja, povećanje količine kvalitetne stočne hrane, obradu trenutno neobrađene zemlje te razvoj apikulture). Kako se površine trenutno namijenjene proizvodnji hrane ne bi koristile za proizvodnju uljane repice namijenjene proizvodnji biogoriva, potrebno je uključiti kontrolu namjenskog korištenja poljoprivrednih površina. Samo pod tim uvjetom proizvodnja biodizela bit će pozitivnim čimbenikom održivog razvoja.

prometna goriva; biodizel; održivi razvoj

nije evidentirano

engleski

Biodiesel in transport as a factor of sustainable development in Republic of Croatia

nije evidentirano

transport fuels; biodiesel; sustainable development

nije evidentirano

Podaci o izdanju

147

22.02.2008.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Fakultet strojarstva i brodogradnje

Zagreb

Povezanost rada

Strojarstvo