Tehnologijske inovacije u zrakoplovnoj konstrukciji (CROSBI ID 372201)
Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad
Podaci o odgovornosti
Blažeković, Krunoslav
Steiner, Sanja
hrvatski
Tehnologijske inovacije u zrakoplovnoj konstrukciji
Dizajniranje zrakoplova nije nimalo lak zadatak. Ono uključuje sve aspekte inženjerstva. Kod dizajniranja novog zrakoplova treba uzeti u obzir mnoštvo čimbenika kao što su sigurnost, ekonomičnost u potrošnji goriva, utjecaj na okoliš i još mnogi drugi. Dva glavna problema današnjih modernih zrakoplova su buka i emisije CO2. NASA-in koncept BWB-a bi trebao riješiti taj problem. Predviđa se da bi prvi BWB zrakoplov mogao biti spreman za proizvodnju u 2020. godini. Također se istražuje i uporaba alternativnih pogona od kojih se najviše razmatraju biogoriva. No, iako bi njihovo korištenje u "najgorem" slučaju prepolovilo emisiju CO2, a uz to i uvelike smanjilo potrošnju goriva, problem ostaje u njihovoj skupoj i kompliciranoj proizvodnji. Također, istraživanja su pokazala da većina potencijalnih biljaka za izradu biogoriva stvara više CO2 kod samog uzgoja nego fosilna goriva. Što se tiče smanjenja troškova proizvodnje i goriva, te izrade što laganije i ekološki prihvatljivije konstrukcije, tu se u zadnjih 10 godina pojavilo par inovacija koje će jako promijeniti zrakoplovnu industriju. Ovdje se prvo moraju spomenuti kompozitni materijali koji su već dugo istraživani a i u određenoj mjeri su bili i korišteni u izradi zrakoplovne konstrukcije. Revoluciju su pokrenuli novi zrakoplovi Airbus A350XWB i Boeing 787 Dreamliner koji u izradi svoje konstrukcije koriste oko 50% CFRP kompozitnih materijala. Oni predstavljaju novu generaciju zrakoplova koji će biti znatno isplativiji i efikasniji zrakoplovnim kompanijama a to potvrđuju i ogromne narudžbe diljem svijeta. U budućnosti se očekuju sve veći razvoj nanotehnologije, odnosno nanokompozita a konstrukcija od nanokompozita bi trebala predstavljati radikalni odmak od konvencionalnog dizajna zrakoplova. Vertikalno krilce ili winglet je jedan koristan uređaj od NASA-e koji se jako koristi u zadnjih 10 godina koji pridonosi smanjenju otpora zraka i potrošnje goriva. On se sve više tehnološki unapređuje tako da najnoviji "raked" krajevi krila su integrirani krajevi krila a ne više samo vertikalna proširenja krila. Kontrola laminarnog strujanja je možda i najveći izazov u smanjenju otpora zraka i potrošnje goriva no njezina prava implementacija u zrakoplovima će još pričekati jedno vrijeme. Boeing trenutno vodi testiranja hibridne kontrole laminarnog strujanja na svom 787 Dreamliner-u. Još jedna uistinu zanimljiva inovacija u zrakoplovnoj industriji je nova tehnologija materijala po uzoru na kožu morskog psa. Ona bi trebala omogućiti kretanje zrakoplova kroz fluid po uzoru na ovog savršenog morskog grabežljivca. To je također tehnologija za budućnost. Na, kraju treba još spomenuti i alternativne pogone od koji smo se već prethodno dotakli biogoriva koja su najzanimljivija zrakoplovnoj industriji. Uz njih najviše se istražuju i testiraju pogoni na tekući vodik i solarni pogoni. Za prvi je potrebna nova i skupa infrastruktura na zračnoj luci dok se solarni pogoni još uvijek smatraju nedovoljno efikasnim za korištenje u modernoj avijaciji. Zračni promet je najistraživanija grana prometa. Tehnologija za izradu novih modernih zrakoplova se konstantno razvija. Zrakoplovni stručnjaci pokušavaju se svojim konstrukcijama što više približiti letu ptica koji se i dalje smatraju apsolutnim vladarima neba. Do tada, zrakoplovna industrija će i dalje pokušavati izgraditi savršeno prijevozno sredstvo.
Zrakoplov; konstrukcija; noseće površine; materijali; alternativna goriva
nije evidentirano
engleski
Technology Inovations in Aircraft Design
nije evidentirano
Aircraft; Design; Surfaces; Materials; Alternative Fuels
nije evidentirano
Podaci o izdanju
41
03.04.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb