Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Sustav upravljanja rizikom umora u planiranju posada zrakoplova (CROSBI ID 391293)

Ocjenski rad | diplomski rad

Mihanović, Kristijan Sustav upravljanja rizikom umora u planiranju posada zrakoplova / Steiner, Sanja (mentor); Zagreb, Fakultet prometnih znanosti, . 2012

Podaci o odgovornosti

Mihanović, Kristijan

Steiner, Sanja

hrvatski

Sustav upravljanja rizikom umora u planiranju posada zrakoplova

Sigurnost zračnog prometa je bila i ostala najvažnija cjelina u razvoju zrakoplovne industrije, stoga kada se usporede sve ostale prometne grane, zrakoplovna industrija drži superioran sigurnosni status. Međutim, unaprjeđenje zrakoplovne sigurnosti je tekući problem koji neprestano zahtjeva punu pozornost budući da se zrakoplovna industrija sve više širi. Rast industrije i općenito zračnog prometa, povećanje kapaciteta komercijalnih zrakoplova, zakrčenost zračnih putova, te trend prometnog rasta povećavaju senzibilitet za problematiku sigurnosti zračnog prometa. Posljedica porasta zračnog prometa su, nažalost, učestalije zrakoplovne nesreće, često fatalne. Rastući troškovi svake nesreće, bilo da je riječ o ljudskom faktoru ili materijalnom gubitku su neprihvatljivi, te se ne mogu tolerirati. Sigurnosni standardi prema kojima se zrakoplovna industrija funkcionira sadržana je u aneksima ICAO-a, a rad specijalne komisije ICAO-a u postavljanju budućih komunikacijskih, navigacijskih, i nadzornih sustava svjedoči o važnosti koju ICAO posvećuje razvijanju novih standarda prilagođenim novih tehnologijama i kontinuiranom razvoju industrije zračnog prometa. Međutim, kontinuiran razvoj zrakoplovne industrije ostavlja i sve veće posljedice na zaposlenike u industriji, konkretno na letačko osoblje zrakoplova za koje je nužno da u trenutcima kada to situacija zahtijeva, reagiraju pravodobno, ispravno i sigurno. Razina razvijenosti današnjeg zračnog prometa ne garantira uvijek takvu reakciju. Visoka razina psihičke i fizičke opterećenosti letačkog osoblja uzrokovana velikim brojem zrakoplovnih operacija u pojedinim trenutcima uzrokuje visoku razinu umora kod letačkog osoblja zrakoplova. Kombinacija nerealnih i zahtjeva zrakoplovnih prijevoznika prema letačkom osoblju te istovremeni strah od otkaza može biti fatalna na određenoj ruti i za letačko osoblje i za putnike u zrakoplovu. Umor članova posade zrakoplova izravno utječe na sigurnost letačkih operacija. Slijedom dosadašnjih istraživanja korelacije umora i sigurnosnog rizika u industrijama s neredovitim i smjenskim radom, kao što je zrakoplovna operativa, ustanovljena je potreba razvoja i implementacije sustava upravljanja rizikom umora kao integralnog dijela sustava upravljanja sigurnošću zračnog prometa. Istraživanje u ovom radu temelji se na metodologiji sprečavanja umora kod letačkog osoblja zrakoplova uz implementaciju sustava za upravljanje rizikom umora kod letačkog osoblja zrakoplova. Dosadašnja koncepcija sprječavanja umora kod letačkog osoblja se temeljila na ograničavanju radne dužnosti pilota prema određenim pravilima postavljenim unutar zrakoplovne kompanije. Međutim, ponekad ta ograničenja mogu djelovati suprotno od željenog učinka s obzirom da su fiksna te se teško prilagođavaju na trenutno psihičko i fizičko stanje letačkog osoblja. Uvođenje sustava za upravljanje rizikom umora u zrakoplovstvu stoga postavlja letačko osoblje u jedan sasvim novi položaj čime se podrazumijeva jako niska razina umora tijekom izvođenja zrakoplovnih operacija. No, veliki broj zrakoplovnih prijevoznika odbija implementaciju, ili odbija potpuno implementaciju sustava zbog toga što zahtjeva visoku razinu neplaniranih ulaganja u dodatnu sigurnost zračnog prometa, te se oduzima mogućnost zrakoplovnih prijevoznika za maksimalno iskorištenje raspoloživog letačkog osoblja. Težnja zrakoplovnih prijevoznika ka maksimalnom iskorištenju svojih letačkih posada pod utjecajem nepovoljne ekonomske situacije uvelike utječe na sigurnost zračnog prometa, koja bi s obzirom na specifičnost odvijanja navedene prometne grane trebala biti na vrhu liste prioriteta sustava upravljanja zrakoplovnom industrijom. Stoga, otpor zrakoplovnih prijevoznika prema potpunoj implementaciji sustava upravljanja rizikom umora u planiranju letačkog osoblja zrakoplova nije opravdan bez obzira na trenutno globalno nepovoljnu ekonomsku situaciju. Svrha istraživanja je tematska obrada utjecaja umora na letačko osoblje, planiranje radnog vremena posada zrakoplova te obrada metodologije sprečavanja i smanjivanja utjecaja faktora umora na rad letačke i kabinske posade zrakoplova. Cilj diplomskog rada je prezentacija međunarodnih standarda i najbolje prakse u segmentu prevencije umora letačkog osoblja, projekcija inovativnih metoda sustava upravljanja rizikom umorom i beneficija njegove primjene u operativi zrakoplovne kompanije. Rezultati dosadašnjih istraživanja nedvojbeno ukazuju na kompleksnost korelacije umora i rizika umora. Te indikacije su i pridonijele aktualnoj regulativi uspostave sustava upravljanja rizikom umora te koleraciji sustava sa sustavom ograničenja letačkog vremena kod pilota. Sustav upravljanja rizikom umora ima svrhu osigurati visoku razinu kvalitete upravljanja zrakoplovom uz minimalan ili nikakav utjecaj negativnih faktora ljudskog čimbenika na zrakoplovne operacije. Koncept se temelji na realnim indikacijama operativnog sustava, tekućim procesima u kojima se identificiraju i procjenjuju sigurnosni rizici te razvijaju scenariji za smanjenje rizika i održavanje prihvatljive razine rizika. Diplomski rad razrađen je u četiri poglavlja te jedno poglavlje zaključka. U drugom poglavlju opisan je utjecaj ljudskog faktora na zrakoplovne operacije, kao i osvrt na umor sa znanstvene i medicinske strane. U trećem poglavlju opisan je utjecaj umora na zrakoplovne operacije, kao i druge komponente poput cirkadijskog ritma koje imaju veliki utjecaj na zrakoplovne operacije. U četvrtom poglavlju opisan je sustav FRMS, svrha te implementacija sustava, komponente sustava, načini obrane od umora te samo funkcioniranje sustava. U petom poglavlju opisan je utjecaj FRMS-a na planiranje posada zrakoplova, kao i pravila planiranja posada te tehnološke komponente planiranja posada. Projekcija rasta zračnoga prometa ukazuje na nužne promjene regulative smanjenja rizika umora u zrakoplovstvu, te odstupanje od trenutnog striktnog poštivanja fiksne regulative, te uspostavu odgovarajućeg sustava koji bi se postupno primjenjivao i adaptirao u skladu sa aktualnim zahtjevima letačkog osoblja i zrakoplovstva kao prometne grane. Primjenom inovativne metodologije upravljanja rizikom umora, poglavito letačkog osoblja, omogućila bi se potrebna fleksibilnost zrakoplovnog operatera da razvija specifične odgovore na pojedinačne rizike umora. Implementacija i unaprjeđenje sustava upravljanja rizikom umora (FRMS) u zrakoplovnoj operativi korelira s programom fazne implementacije sustava upravljanja sigurnošću (SMS).

zračni promet; sigurnost; sustav upravljanja sigurnošću; upravljanje rizicima; umor; planiranje posade

nije evidentirano

engleski

Fatigue Risk Management System in Flight Crew Planning

nije evidentirano

air transport; safety; safety management system; risk management; fatigue; crew planning

nije evidentirano

Podaci o izdanju

63

24.09.2012.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Fakultet prometnih znanosti

Zagreb

Povezanost rada

Tehnologija prometa i transport