Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Ključne kompetencije poduzeća (CROSBI ID 92515)

Prilog u časopisu | stručni rad

Tipurić, Darko Ključne kompetencije poduzeća // Poslovna analiza i upravljanje, (1999), 1-2; 3-8-x

Podaci o odgovornosti

Tipurić, Darko

hrvatski

Ključne kompetencije poduzeća

U radu je analiziran fenomen ključnih kompetencija poduzeća. Pristupnik naglašava da prije desetak godina počela se razvijati kritika eksterne orijentacije strategije poduzeća, ponajprije činjenice da industrijska privlačnost ne mora biti jedina odrednica uspjeha poduzeća. Širenju mišljenja da položaj u okolini ne osigurava jedini temelj za oblikovanje strategije poduzeća pogodovala sve veća promjenjivost, nepredvidivost i složenost globalne poslovne okoline. Uočeno je izrazito smanjenje stvarne mogućnosti kvalitetnog strateškog pozicioniranja i ostvarivanja prednosti na temelju iskorištavanja jedinstvenih pozicija u industrijskoj i makro okolini. Uz to, neke empirijske studije pokazale su kako su razlike u profitima unutar industrije mnogo značajnije negoli profitne razlike između cijelih industrija. Ponajprije zbog međunarodne konkurencije, tehnoloških promjena i diversifikacije od poduzeća izvan industrijskih granica. Pristupnik naglašava kako su razlike u profitnosti između poduzeća u industriji osam puta veće negoli razlike između cijelih industrija. Profitne razlike su puno više vezane za razlike u unutarnjem karakteru poduzeća negoli u obilježjima industrija. Pristunik zaključuje kako uspješnu strategiju poduzeće mora graditi neovisno o obilježjima sadašnje okoline. Kad je okolina turbulentna, vlastiti unutarnji potencijali poduzeća stabilniji su izvor na kojem se definira njegov identitet i poslovanje i luči konkurentna prednost, kao glavni cilj strateškog djelovanja poduzeća. Ostvarivanje održive prednosti nad suparnicima moguće je samo ako poduzeće ima unutarnje sposobnosti koje njegovi tržišni suparnici nemaju. Novi pristupi pokušavaju uobličiti teoriju konkurencije temeljenu na kompetencijama (Theory of Competence-Based Competition), koja bi na sveobuhvatan način objasnila otklon od suparništva nad sadašnjim tržištima prema suparništvu posjedovanjem osobitih neimitativnih sposobnosti poduzeća. Strateški pristup na temelju koncepta ključnih kompetencija polazi od pretpostavke kako poduzeće može uspjeti i bez prednosti koja se temelji (samo) na iskorištavanju strukturalnih obilježja industrije i drugih segmenata okoline. Ako poduzeća žele opstati u složenoj, brzo mijenjajućoj, nesigurnoj i teško predvidivoj okolini, nužno moraju odrediti poslovna područja (resurse, funkcije, strukture, sisteme, umijeća, kompetencije) u kojima mogu postići vrhunske globalne rezultate i na njima temeljiti svoje kompletno poslovanje. Poduzeća se, u bilo kojoj industriji, sučeljavaju sa sličnim snagama okoline, pa razlike u njihovim akumuliranim umijećima i sposobnostima mogu postati odlučujući činitelj koji utječe na razvitak konkurentskih (natjecateljskih) prednosti.

ključni poslovi; kompetencije poduzeća

nije evidentirano

engleski

Core competencies of an enterprise

nije evidentirano

core business; enterprise competencies

nije evidentirano

Podaci o izdanju

(1-2)

1999.

3-8-x

objavljeno

1330-9129

Povezanost rada

Ekonomija