Oblikovanje femtosekundnih laserskih pulseva u rezonantnom mediju (CROSBI ID 344728)

Drpić, Nikola Oblikovanje femtosekundnih laserskih pulseva u rezonantnom mediju / Pichler, Goran (mentor); Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb, . 2006

Drpić, Nikola

Pichler, Goran

Oblikovanje femtosekundnih laserskih pulseva u rezonantnom mediju

U sklopu ovog rada opisane su metode i eksperimentalni uredađaji za korelacijska mjerenja. Područje fizike koje obuhvaća te metode je atomska fizika, preciznije rečeno, femtosekundna laserska spektroskopija, tehnika koja doživljava brz razvoj, a kao priznanje treba istaknuti i nedavno dodjeljenu Nobelovu nagradu, koju s R. Glauberom dijele J. Hall i T. Haensch, čiji se nagrađeni rad upravo odnosi na femtosekundnu lasersku spektroskopiju. Koreliranje pulseva je središnji pojam ovog rada. Radi se o metodi, kojom se na osnovu interferencije dva kratka laserska pulsa dobiva profil korelacije, iz kojeg je moguće izvući karakteristike samog laserskog pulsa, kao i promjene koje doživljava prolaskom kroz rezonantni medij. Cilj je prije svega bio izraditi eksperimentalni uređaj i na samu izradu utrošena je većina vremena. U prvih nekoliko poglavlja predstavljene su osnove teorije i pojmovi vezani uz stvaranje femtosekundnih pulseva i njihova karakterizacija (poglavlje 2), te njihovo ponašanje uslijed propagacije rezonantnim medijem (poglavlje 3). Poglavlje 4 daje pregled teorijske osnove vezane uz pojam korelacije, autokorelacije i karakterizacije njihovih profila. Time završava teorijski dio i poglavljem 5, u kojem je opisan laserski sustav za stvaranje femtosekundnih pulseva, započinje opis eksperimentalnog dijela rada. Ideja koja je dovela do ovog rada je bila izrada uređaja za mjerenje korelacije. Izrada prvog, od dva sastavljena uređaja, je opisana u poglavlju 6.2. Radi se o autokorelatoru. Njime su izmjerene interferencijske auto-korelacije (poglavlje 7.1). Računanjem poluširine izmjerenih auto-korelacija primjećeno je njihovo širenje, povećanjem koncentracije (temperature) rezonantnog medija, (konkretno rubidijevih para). Također, došlo je do manje očekivanog širenja pulseva i bez utjecaja rezonantnog medija, što je posljedica nestabilnosti samog sustava za stvaranje femtosekundnih pulseva. Drugi sastavljeni uredaj je korelator, opisan u poglavlju 6.3. Korelatorom su napravljena mjerenja (opisana u poglavlju 7.2), interferencijske korelacije. Pokazano je stvaranje 0pi− pulsa, na rezonantnoj frekvenciji, propagacijom pulsa rezonantnim medijem (Rb parom).

femtosekundni pulsevi; rubidij; oblikovanje pulseva

Femtosecond laser pulse shaping in a resonant medium

femtosecond pulse; rubidium; pulse shaping