Evolucijska teorija i priroda morala (CROSBI ID 4623)

Bracanović, Tomislav Evolucijska teorija i priroda morala. Zagreb: Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, 2007

Bracanović, Tomislav

Evolucijska teorija i priroda morala

U raspravama o problemu evolucijskog objašnjenja morala postoji podjela na dva tabora. Pripadnici prvog tabora drže da evolucijska teorija pruža adekvatno objašnjenje morala koje u najmanju ruku ukazuje na neodrživost onih objašnjenja koja se nude u raznim ograncima “ čistih” društvenih i humanističkih znanosti. Pripadnici drugog tabora drže da evolucijska teorija ne može adekvatno objasniti porijeklo morala, odnosno da prihvatljiv teoretski pristup moralu ne mora uključivati bilo koja evolucijska razmatranja. U knjizi se zastupa stav pripadnika prvog tabora. Zagovornici ovog stava obično ističu da eksplanatorna redukcija ljudskog morala mora započeti s osnovnim načelima evolucijske biologije, nastaviti se preko neke posredne discipline (poput sociobiologije) i završiti s naturaliziranjem klasične deskriptivne etike. Knjiga ima sedam poglavlja koja se tematski dijele na tri cjeline. Prvu cjelinu čine prvo i drugo poglavlje. U prvome su poglavlju prikazane osnovne ideje teorije evolucije i temeljni pojmovi evolucijskih objašnjenja. Drugo se poglavlje bavi pitanjem predstavlja li evolucijska biologija pravu znanost. Iako u nekim filozofskim krugovima vlada mišljenje da se teorija evolucije zasniva na tautološkim tvrdnjama i da zato ne predstavlja pravu znanost, argumentira se da su ove optužbe neopravdane i da teorija evolucije ne pati ni od kakvih metodoloških nedostataka koji bi nam priječili da o njoj razmišljamo kao o osnovi za neku drugu disciplinu. Drugu cjelinu čine treće i četvrto poglavlje. Treće poglavlje je prikaz sociobiološkog programa istraživanja altruističnog ponašanja životinja i ljudi. Posebno se ilustrira ideja o genima kao jedinicama selekcije i dva standardna sociobiološka objašnjenja altruizma (srodnička selekcija i recipročni altruizam). Budući da je i sociobiologija često izložena raznim kritikama, četvrto se poglavlje bavi analizom nekih prigovora upućenih sociobiološkom programu. Nastoji se pokazati da tri najčešća prigovora sociobiologiji (antropomorfizam, genetski determinizam i adaptacionizam) ne ugrožavaju status sociobiologije kao prave znanstvene discipline. Treću cjelinu čine peto, šesto i sedmo poglavlje. Peto poglavlje donosi kratki pregled razvoja evolucijskih ideja u etici, a potom detaljniji prikaz jednog utjecajnog sociobiološkog modela objašnjenja evolucije morala. U šestom se poglavlju, analizom nekih konceptualnih i eksplanatornih aspekata ovoga modela, pokazuje da je on iz više razloga neuvjerljiv. U sedmome se poglavlju, međutim, argumentira da neuspjeh jednog pokušaja “ biologiziranja” etike ne implicira načelnu neprihvatljivost darvinističkog pristupa moralu. Nastoji se pokazati da darvinizam u deskriptivnoj etici može uspjeti kroz uvođenje nekih dodatnih pretpostavki (poput ideje kulturne grupne selekcije) koje omogućuju uklapanje biologije i kulture u jedinstvenu darvinističku shemu, koja pak pruža osnovu za čvrsto naturalističko obrazloženje ljudskog moralnog ponašanja.

Evolucijska teorija; sociobiologija; evolucijska psihologija; altruizam; narav moralnog ponašanja; etika; evolucijska etika

Knjiga predstavlja donekle izmijenjeni tekst doktorske disertacije "Filozofija biologije i evolucijsko objašnjenje morala", obranjene 18. svibnja 2005. na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu.

Evolutionary Theory and the Nature of Morality