Na putu otkrivanja ekonomske kulture kapitalizma (CROSBI ID 24671)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Šundalić, Antun Na putu otkrivanja ekonomske kulture kapitalizma // Privatizacija i modernizacija / Rogić, Ivan ; Zeman, Zdenko (ur.). Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 1998. str. 179-194-x

Šundalić, Antun

Na putu otkrivanja ekonomske kulture kapitalizma

Autor u radu razmatra proces tranzicije kao napuštanje centralne ekonomije i kao proces koji nije spontan već politički zamišljen i ostvarivan. Uz sve socijalne nedaće proces tranzicije opterećuje nepostojanje ekonomske kulture kapitalizma , te iz nje proizlazeća individualna autonomija građana. U Hrvatskoj taj proces obilježavaju , osim toga , i usporedni procesi na nekoliko razina. To su: politička razina (višestranačje i izgradnja demokratskih institucija), ekonomska razina procesa ( sklonost tržišnom gospodarstvu, promjene vlasničke strukture), nacionalno-povijesna razina ( nova interpretacija nacionalne povijesti), te pro-europska razina tranzicije (sklonost europskim integracijama). Novi vlasnici su, jer su nastali kao proizvod određenih političkih odluka, okrenuti više političkim i državnim autoritetima nego li autonomnom ponašanju i izgradnji poduzetničke autonomije. S druge strane, politička elita ne može promicati ekonomsku kulturu kapitalizma jer, sukladno svojim interesma, ne djeluje prema načelima tržišne racionalnosti. Bez nove ekonomske racionalnosti i novih poduzetnika, modernizacija i demokratizacija društva biti će umnogome onemogućeni i odgađani za daleku budućnost.

privatizacija, demokratizacija, novi vlasnici

Towards discovering the economic culture of capitalism

privatization, democratization, new owners