Maruša ili suđenje ljubavi : Bračno-ljubavna priča iz srednjovjekovnog Dubrovnika (CROSBI ID 5058)

Janeković Römer, Zdenka Maruša ili suđenje ljubavi : Bračno-ljubavna priča iz srednjovjekovnog Dubrovnika. Zagreb: Algoritam, 2007

Janeković Römer, Zdenka

Miličić, Irena

Maruša ili suđenje ljubavi : Bračno-ljubavna priča iz srednjovjekovnog Dubrovnika

Godine 1480. mladi dubrovački pučanin Nikola de Bizia uložio je nadbiskupskom sudu u Dubrovniku tužbu protiv Maruše Bratosaljić, udovice zlatara Antuna Bratosaljića i kćeri Jakova Butkovića , optužujući je da se udala za drugog muškarca, iako je njegova zakonita žena. Drugi muž, Frano de Menze, pučanski potomak jedne od najznačajnijih patricijskih dubrovačkih obitelji, odgovorio je protutužbom. Obojica su ne samo tvrdili nego i dokazali da se Maruša za obojicu zakonito udala u razmaku od nekoliko mjeseci. Već prvoga dana u parnicu se umiješao i Marušin otac Jakov Butković koji je svesrdno zagovarao bogatijeg zeta, to jest Menčetića. Sačuvani zapisi o parnici teku od 8. svibnja 1480. do 10. studenog iste godine, na 103 folija (206 stranica) kodeksa sačuvanog u Državnom arhivu u Dubrovniku, u seriji XIII, Giustizieria, sv. 2. U tom razdoblju, pred sudom se izredao niz likova, jer su obje strane, a također i sam sud, shodno pravosudnom sustavu toga vremena pozivali velik broj svjedoka koji su svi bili ispitani. Uz glavnu priče tu ima i drugih priča, vezanih uz sporedne likove, to jest svjedoke. Opisujući konkretne ljude, prostor, običaje i situacije koje iz drugih izvora ne možemo iščitati i koju pružaju nezamislivo dobar materijal za antropološku analizu života mediteranskog grada na kraju srednjega vijeka. On omogućuje analizu čitavog niza važnih tema, kao što je složena problematika srednjovjekovnog braka (koja je i omogućila ovu bračno-ljubavnu zavrzlamu), odnos pučke i učene kulture, prava kultura i pravosudni postupak, vjerska osjećajnost, društveni život, ne samo muškaraca nego i žena, koje su u velikom broju prisutne u ovom bogatom izvoru. Tu je, dakako, i sama priča, izuzetna i u europskim razmjerima. Svime time, ovaj izvor omogućuje gotovo bi se moglo reći, izravan uvid u svakodnevicu života dubrovačkih građana s kraja 15. stoljeća i bogatu analizu u smjeru socijalne povijesti, antropologije, historije mentaliteta, kulturne povijesti i psihologije.

Dubrovnik; srednji vijek; brak; žena; crkveno pravo

1. izd.

Marussa or the trial of love : A marital-love story from the medieval Dubrovnik