IMPULZIVNO KUPOVANJE I MODEL „ VELIKIH PET“ FAKTORA LIČNOSTI (CROSBI ID 35978)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Bratko, Denis ; Bandl, Adriana ; Bošnjak, Michael
hrvatski
IMPULZIVNO KUPOVANJE I MODEL „ VELIKIH PET“ FAKTORA LIČNOSTI
Ljudsko ponašanje prilikom kupovine nije uvijek racionalno, već ga često pokreću želje, emocije i raspoloženja. Svi takvi neracionalni stilovi kupovanja, praćeni izostankom razmišljanja i prethodne namjere, predstavljaju impulzivno kupovanje. U psihološkoj literaturi se impulzivnost kao konstrukt javlja u brojnim teorijskim pristupima, primjerice u teorijama kognitivnih stilova ili u osobinskim teorijama ličnosti. U ovom istraživanju je kao teorijski okvir odabran model „ velikih pet“ faktora ličnosti (eng. Big Five) koji uključuje faktore ekstraverzije, ugodnosti, savjesnosti, emocionalne stabilnosti i intelekta. Željeli smo ispitati povezanost navedenih temeljnih dimenzija ličnosti i sklonosti impulzivnom kupovanju, odnosno s emocionalnom i kognitivnom komponentom sklonosti impulzivnom kupovanju. Pored toga, cilj nam je bio ispitati povezanost dobi i raspoloživih prihoda s mjerama impulzivnog kupovanja. U istraživanju je sudjelovalo 170 ispitanica starih od 23 do 54 godine (M=35, 13, SD=8, 2). Sve sudionice istraživanja bile su zaposlene, s primanjima u rasponu od 3, 500 do 5, 000 kuna. Sudionice istraživanja su ispunile IPIP-100, upitnik koji mjeri pet faktora ličnosti (ekstraverziju, ugodnost, savjesnost, emocionalnu stabilnost i intelekt), te adaptaciju upitnika za mjerenje sklonosti impulzivnom kupovanju. Preliminarna analiza je pokazala vrlo visoku pouzdanost mjernih instrumenata. Ona je model „ velikih pet“ varirala od .84 do .90, dok je za upitnik sklonosti impulzivnom kupovanju iznosila .88 za kognitivnu komponentu, .89 za emocionalnu komponentu, te .91 za ukupan rezultat. Kognitivna komponenta sklonosti impulzivnom kupovanju bila je povezana s ekstraverzijom 415 i savjesnošću, dok je emocionalna komponenta bila povezana s ekstraverzijom, savjesnošću i emocionalnom stabilnošću. Regresijska analiza pokazala je da faktori modela „ velikih pet“ objašnjavaju 23% ukupnog varijabiliteta sklonosti impulzivnom kupovanju (R=.48 ; F=9.55 ; p< .01). Suprotno očekivanjima, starost sudionica, kao i prihodi, nisu bili povezani sa sklonošću impulzivnom kupovanju.
impulzivno kupovanje, ličnost, velikih pet
nije evidentirano
engleski
IMPULSIVE BUYING AND THE BIG FIVE MODEL OF PERSONALITY FACTORS
nije evidentirano
impulsive buying, personality, Big Five
nije evidentirano
Podaci o prilogu
414-425.
objavljeno
Podaci o knjizi
MARKETING U DRUŠTVU ZNANJA I SUVREMENOJ POSLOVNOJ STVARNOSTI
Grbac, Bruno
Rijeka: Hrvatska udruga za marketing (CROMAR)
2007.
978-953-6148-64-6