Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Društvo i (ili) tržište – sociološka konceptualizacija procesa marketizacije društva (CROSBI ID 142770)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Peračković, Krešimir Društvo i (ili) tržište – sociološka konceptualizacija procesa marketizacije društva // Društvena istraživanja : časopis za opća društvena pitanja, 17 (2008), 6; 975-998

Podaci o odgovornosti

Peračković, Krešimir

hrvatski

Društvo i (ili) tržište – sociološka konceptualizacija procesa marketizacije društva

Glavni cilj ovog rada je teorijski konceptualizirati proces marketizacije koji označava pretvaranje društva u tržište i društvenih odnosa u tržišne. Polazi se najprije od komparativne analize definicija pojma tržište kod nekih klasičnih autora: Smitha, Marxa, Webera, Durkheima i Parsonsa, koji ga iz svaki iz svoje perspektive definiraju kao monetarni mehanizam razmjene u ekonomskoj sferi društvenog djelovanja. U drugom poglavlju se razmatra teorija društvene preobrazbe K. Polanyia koji prvi ističe kako je princip samoregulacije tržišta postalo temeljno obilježje modernog društva u kojem se sve društvene strukture transformiraju kako bi adekvatno služile tržištu. U trećem je prikazan model tržišnog društva D. Slatera i F. Tonkiss koji tvrde da je proces marketizacije u najrazvijenijim zemljama već dovršen i da današnje društvo već postalo tržišno društvo te da su temeljni elementi njegove strukture potpuna podjela rada, komodifikacija te monetarizacija i kalkulacija. Također će se u radu ukratko prikazati, u sociološkoj literaturi zanemarena teorija marketinga kao temeljnog koncepta tržišnog poslovanja koji je ujedno i racionalni sustav istraživanja i planiranja utemeljen na znanstvenim osnovama, budući da preoblikuje ne samo privredne djelatnosti i način poslovanja već i druge dvije makro dimenzije društva: politiku i kulturu ali i svakodnevni život ljudi. Posebno je poglavlje o komodifikaciji, procesu koji konkretizira na mikro razini ciljeve marketizacije a podrazumijeva pretvaranje prirode, stvari, ljudi, odnosa, značenja i nematerijalnih resursa u robu na tržištu. Konačni rezultat procesa marketizacije i komodifikacije u tržišnom društvu se očituje u prijetećoj Rifkinovoj teza da je čitav ljudski život postao iskustvo za koje se plaća, što je tema zadnjeg poglavlju. U zaključku se ističe kako je novo društveno uređenje utemeljeno na tržišnom modelu ali i na tržišnoj ideologiji koja generira sasvim nove društvene probleme na individualnoj i društvenoj razini, koje tek treba istražiti, što se ne odvija samo u privrednom sustavu, već je preobrazilo i podčinilo sustav kulture i politike kao i svakodnevni, privatni život.

marketizacija; komodifikacija; tržišno društvo; tržište

nije evidentirano

engleski

Society and (or) market - sociological concptualization on marketization process of society

nije evidentirano

marketization; comodification; market society; market

nije evidentirano

Podaci o izdanju

17 (6)

2008.

975-998

objavljeno

1330-0288

Povezanost rada

Sociologija

Poveznice
Indeksiranost