Dopunska poduka kao dominantna metoda učenja : studentska iskustva od 1998. - 2007. (CROSBI ID 5568)
Autorska knjiga | monografija (znanstvena)
Podaci o odgovornosti
Leburić, Anči ; Hrga, Daniela
Leburić, Anči
Šuljug-Vučica, Zorana ; Nigoević, Magdalena
hrvatski
Dopunska poduka kao dominantna metoda učenja : studentska iskustva od 1998. - 2007.
Empirijska studija autorica Anči Leburić i Daniele Hrga, pod naslovom Dopunska poduka kao dominantna metoda učenja: studentska iskustva od 1998. – 2007. šesta je istraživačka studija u sociološkoj biblioteci nakladnika i tiskara Redak iz Splita. Djelo je nastalo u okviru predmeta Sociološka istraživačka radionica, čija je nositeljica (ovdje i urednica) prof. dr. Anči Leburić. Njena suautorica u ovom izdanju je studentica završne godine preddiplomskog studija jednopredmetne sociologije (istraživačke orijentacije) na Odsjeku za sociologiju Filozofskog fakulteta u Splitu. Pretpostavljajući kako se krajem 20-og stoljeća manifestiranje fenomena dopunske nastave intenzivira, autorice tvrde da se na određen način formira prostor u kojem caruje „ dualni obrazovni sustav“ po pojedinim prirodnim, odnosno društvenim i humanističkim područjima. Tako je dopunska poduka već duži niz godina dominantna metoda učenja. Ona se čak u Hrvatskoj pretvara u dominantni tip nastave, koji biva organiziran van formalnih institucija kao što su to škole (osnovne i srednje). Problem postaje još složeniji, jer se u takvom strukturalnom okružju ne razvija tržište znanja. Stoga metode i vrste dopunske poduke postaju naročito cijenjene, tražene i dobro plaćene, čak daleko bolje od onih koje formalno plaća država u školskim institucijama. Istraživan je jedan specifičan „ sivi“ prostor društvenoga djelovanja, koje je de facto javno i manifestno, iako je de iure ilegalno i nezakonito. Ispitivanje je započeto 1998. godine, kao anketno istraživanje studenata društvenih znanosti, sa zadarskog i sa splitskog sveučilišta. Ostvareno je kao longitudinalno, jer se proteglo sve do 2007. godine, propitujući sadržaje, formu, strukturu i studentske odnose, kontekstualizirane u dopunskoj nastavi koju su svi oni imali tijekom srednjoškolskoga školovanja. Iz empirijskih podataka autorice zaključuju kako su dopunsku poduku uglavnom željeli i ostvarili mahom odlikaši ili oni koji su bili među (naj)boljima u razredu. Tako su i ključni nositelji/-ce planiranja i izvođenja dopunske poduke bili roditelji koji su pripadnici viših i(li) visokih društvenih slojeva. Samo oni su svojoj djeci mogli priuštiti dodatne novčane izdatke i to kontinuirano tijekom njihovoga školovanja, a ne ovisno o prigodi, stečenim lošijim ocjenama ili sličnim potrebama dnevnoga školovanja, kao što su testovi, kontrolne zadaće i slične ispitne školske situacije. Većina ispitanih mladih uopće ne može zamisliti svoje školovanje bez dopunske poduke koja im je rješavala većinu školskih problema, kao i poteškoća u redovitom, svakodnevnom i kvalitetnom učenju. Naime, oni uopće ne mogu zamisliti svoje školovanje bez tzv. repeticija. Pa iako se doima paradoksalnim, autorice zaključuju - što je učenik postizavao bolji i solidniji uspjeh - bio je skloniji dopunskoj poduci i u većoj mjeri ju je konzumirao. Prema tome, taj istraživani tip društvenoga ponašanja mladih i odraslih (roditelja s jedne strane i podučavatelja s druge strane) iskazivao se kao značajna društvena potreba onih najboljih učenika i učenica. Ostvarivan je kao nužda, a manifestirao se u oficijelnom školskom okružju kao institucionalna pogreška, „ siva zona“ i nezaustavljivi razvojni mehanizam, čije karakteristike većina (u javnosti) neće proglasiti afirmativnima i poželjnima. No, on će ipak još dugo postojati. Možda će poprimati drugačije forme ili sadržaje, ali njegova tipologizacija još će poprilično vremena „ okupirati“ analitičare i istraživače obrazovnoga sustava u Hrvatskoj.
dopunska poduka; longitudinalno empirijsko istraživanje; sociološki pristup; dominantna metoda učenja
nije evidentirano
engleski
Extra Lessons as the Dominant Learning Method : Students' Experiences from 1998 to 2007.
nije evidentirano
extra lessons; longitudinal empirical research; sociological approach; dominant learning method
nije evidentirano
Podaci o izdanju
Split: Redak
2008.
978-953-7595-02-9
103
Biblioteka Istraživačke studije; knj. 6
objavljeno