Karlobaške ljekaruše-faksimil i obrada (CROSBI ID 6084)

Urednička knjiga | ostalo

Karlobaške ljekaruše-faksimil i obrada / Pećina, Marko ; Fatović-Ferenčić, Stella (ur.) Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2009

Pećina, Marko ; Fatović-Ferenčić, Stella

Karlobaške ljekaruše-faksimil i obrada

Pred čitateljima je deveta knjiga izdanja Rasprave i građa za povijest znanosti naslovljena Tragom spašenih spomenika. Ona donosi pretisak i transliteraciju do sad neobjavljenih hrvatskih spomenika medicinske kulture dviju ljekaruša poznatih pod imenom Karlobaške ljekaruše. Riječ je o zbirkama recepata iz 1603. i 1707. godine koje su spašene od uništenja zahvaljujući njihovu sadašnjem vlasniku prof.dr.Željku Poljaku. Ovom prigodom mu zahvaljujemo na autorstvu središnjeg poglavlja ovog izdanja kao i na spremnosti da ljekaruše ponudi za tisak i time omogući njihovu širu dostupnost istraživačima. Osobito nam je zadovoljstvo istaknuti da je tijekom pripreme ovog broja Rasprava u Hrvatskome državnome arhivu u Zagrebu napravljena restauracija Karlobaške ljekaruše. Tom prigodom identificiran je fragment koji je služio kao omot njezinih korica, nazvan po svojem nalazniku Poljakovim fragmentom (Fg.Polj). Riječ je o dijelu misala Proprium de tempore koji sadržajem obuhvaća dijelove liturgije Velikoga četvrtka i Velikoga petka, a koji se prema ekspertizi Sandre Sudec smješta u fragment dosad nepoznata hrvatskoglagoljskoga misala s kraja 14. ili početka 15. stoljeća. Ljekaruše su neiscrpno vrelo različitih istraživačkih mogućnosti, a očuvanje izvornosti njihova pisma, sadržaja i stila bitno je uporište za buduća istraživačka nastojanja. Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti već dugi niz godina čuva najstarije glagoljske ljekaruše čiji je sadržaj već do sada objavljivan i višestruko istraživan. Izdavanjem ove publikacije Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti/Razred za medicinske znanosti ne samo da nastavlja s izdavačkim kontinuitetom publikacija iz povijesti znanosti/medicine koju je započeo M.D. Grmek 1963. godine, već nastavlja kontinuitet identifikacije do sada nepoznatih hrvatskih spomenika, čime pridonosi očuvanju dragocijenog i raritenog segmenta hrvatske kulture.

Karlobaške ljekaruše iz 1603 i 1707; povijest medicine; hrvatska kulturna baština

Reprint and analysis of Karlobag medical books from 1603 and 1707

Karlobag medical books from 1603 and 1707; Croatian medical history; Croatian cultural monuments