Financijsko modeliranje (CROSBI ID 743872)

Urednička knjiga | udžbenik | domaća recenzija

Financijsko modeliranje / Zgombić, Hrvoje (ur.) Zagreb: Zgombić&Partneri, 2008

Aljinović, Zdravka ; Marasović, Branka ; Šego, Boško

Zgombić, Hrvoje

Financijsko modeliranje

Knjiga - udžbenik Financijsko modeliranje namijenjena je prvenstveno studentima viših godina te poslijediplomcima i doktorantima financijskih smjerova ekonomskih fakulteta. Knjiga je veoma korisna i praktičarima, napose iz financijske – bankarske i fondovske industrije, dok vrijedne spoznaje mogu steći i educiraniji individualni investitori. Knjiga je podijeljena u četiri poglavlja. U prvom poglavlju, Modeli financiranja, sagledavaju se prednosti i nedostaci najčešće korištenih modela amortizacije zajma. Klasični modeli amortizacije zajma pokazali su se nedovoljnima ili čak neprimjerenima prigodom utvrđivanja financijskih odnosa između vjerovnika i dužnika, pri čemu dužnik gotovo nikada nije u mogućnosti utjecati na model koji će se implementirati pri povratku kredita. Stoga se pokazuje kako uskladiti dinamiku otplate dugoročnog kredita s financijskim rezultatima poslovanja dužnika, a da se pri tom vjerovniku osigurava povrat zajma s kamatama i u uvjetima promjenjivih kamatnih stopa i u nestabilnim uvjetima karakteriziranim značajnom stopom inflacije ili deflacije. Konstruiraju se i implementiraju modeli koji opisuju razmatrane dužničko-vjerovničke odnose, zapisani u obliku pogodnom za analizu korištenjem Excelovih proračunskih tablica. Sljedeća poglavlja posvećena su financijskom modeliranju na tržištima kapitala. U drugom poglavlje, Dionički portfelj, prezentiraju se elementi moderne teorije portfelja. Poglavlje započinje jednostavnijim pristupom teoriji kroz portfelj dviju dionica, a u nastavku je dano poopćenje kroz portfelj s n vrijednosnica. Problem velikog broja parametara i matematičkih operacija koje zahtijeva Markowitzev model, uspješno je riješen primjenom tabličnog kalkulatora Excel i programskog jezika Visual Basic for Application. Glavni rezultat modeliranja je pronalaženje efikasnih dioničkih portfelja, odnosno procjena efikasne granice. Također, u posljednjem dijelu poglavlja obrađena je mjera rizika koja posljednjih godina privlači najveću pažnju rizik menadžera – rizičnost vrijednosti (Value at Risk – VaR). Treće poglavlje posvećeno je opcijama. Razmatraju se temeljna svojstva cijene opcije, novčani tijekovi i profit kod opcija, granične vrijednosti opcija i najvažnije, modeli za vrednovanje opcija: binomni i Black-Scholesov model. Riješeni su brojni primjeri, i kao u ostatku knjige popraćeni su izračunima u Excelu i VBA. Računaju se i komentiraju i popularni 'Grci' koji kažu kako se mijenja cijena opcije s promjenom pojedinih varijabli. Posljednje, četvrto poglavlje Trajanje i imunizacija (portfelja) obveznica, posvećeno je pojmovima i izračunima specifičnim za vrijednosnice s fiksnim prinosom, gdje prvenstveno mislimo na klasične kuponske obveznice. Najprije se definira trajanje obveznice, pokazuju se razni načini njegova računanja, a zatim se posebno analizira i značenje trajanja. Trajanje je tako možda najznačajniji pokazatelj 'vrijednosti' obveznice. Osim toga, glavnu ulogu ima i u imunizaciji portfelja obveznica. Imunizacija portfelja od osobite je važnosti primjerice mirovinskim fondovima i osiguravajućim društvima, zapravo svima onima kojima je sigurnost, a ne profit, na prvom mjestu. U knjizi je prezentirana osnovna i najjednostavnija strategija imunizacije. Kako su vrijednost i prinos obveznice veoma osjetljivi na promjene tržišnih uvjeta, pri tom prvenstveno mislimo na tržišnu kamatnu stopu, od osobite je važnosti imati dobro procijenjenu krivulju prinosa (vremensku strukturu kamatnih stopa). U ovom je poglavlju pored teorijskih objašnjenja pokazano i kako procijeniti konkretnu krivulju prinosa. Prezentiran je i primijenjen jedan od najpoznatijih modela vremenske strukture kamatnih stopa, Vasicekov model, koji je doduše stohastički ali je u prezentaciji lišen suvišnog matematiziranja. U prezentaciji i implementaciji svega navedenog ponovo je ključnu ulogu imao Excel. Sva poglavlja popraćena su zadacima za vježbu, čija su rješenja izravno u tekstu ili su dana u Excelu na priloženom CD-u.

modeli financiranja ; dionički portfelj ; opcije ; obveznice ; krivulja prinosa

Financial modeling

models of financing ; stock portfolio ; options ; bonds ; yield curve