Utjecaj nestabilnosti bočnih stranica MDF ploča na pucanje lakiranih filmova (CROSBI ID 172769)

Prilog u časopisu | stručni rad

Jambreković, Vladimir ; Španić, Nikola ; Jambreković, Tajana ; Iliev, Borče Utjecaj nestabilnosti bočnih stranica MDF ploča na pucanje lakiranih filmova // Drvna industrija : znanstveno-stručni časopis za pitanja drvne tehnologije, 62 (2011), 2; 137-146

Jambreković, Vladimir ; Španić, Nikola ; Jambreković, Tajana ; Iliev, Borče

Utjecaj nestabilnosti bočnih stranica MDF ploča na pucanje lakiranih filmova

U radu su izvršena istraživanja konkretnog problema drvnotehnološke prakse tvrtke koja proizvodi dovratnike od srednje gustih ploča vlaknatica (MDF, engl. medium density fiberboards). Vidljive stranice MDF dovratnika površinski su lakirane bijelim poliuretanskim lakom. Tridesetak dana nakon ugradnje došlo je do pojave dužnih pukotina u lakiranom filmu na bočnim stranicama dovratnika. U istraživanju pojave navedenih pukotina ispitana su tehnička svojstva i koncentracija slobodnog formaldehida MDF ploča originalnog dovratnika proizvođača K, MDF ploča istog proizvođača iz pogona proizvodnje dovratnika, MDF ploča proizvođača H, te lakiranih eksperimentalnih MDF ploča oba proizvođača. Eksperimentalne ploče s oznakom KE, proizvođača K, jedine su zadovoljile zahtjeve normi HRN EN 622-5 za ploče vlaknatice za opću uporabu u suhim uvjetima (tip MDF). Struktura lakirane površine testirana je nanošenjem 97%-tne sulfatne kiseline (H2SO4 na tanke lamele debljine 5 mm koje su ispiljene iz bočnih stranica eksperimentalnih uzoraka, te uzoraka originalnog dovratnika. Djelovanjem kiseline destruiran je završni sloj laka, a pigmentirani temelj s ostalim dodacima je sastrugan sa površine. Uočeno je da lakirani film originalnog lakiranog dovratnika proizvođača MDF ploča K, nema sloj dvokomponentnog poliuretanskog bezbojnog temelja ili je nanesen u neznatnoj količini. Pucanje lakiranog filma na bočnim stranicama posljedica je dubinskih pukotina u strukturi MDF ploče, koje se javljaju tridesetak dana nakon lakiranja. Eksperimentalne ploče s oznakom KE, proizvođača MDF ploča K, imaju optimalan sloj dvokomponentnog poliuretanskog bezbojnog temelja, dvokomponentni poliuretanski bijeli temelj te poliuretanski dvokomponentni polumat lak i na njima nisu uočene izrazitije pukotine na bočnim stranicama. Pri lakiranju MDF ploča neophodan je optimalan nanos dvokomponentnog bezbojnog poliuretanskog temelja na bočne stranice te potpuna zaštita dovratnika poliuretanskim filmovima, a ne samo na vidljivim stranicama. Neophodna je primjena nosivih MDF ploča za uporabu u suhim uvjetima tipa MDF.LA, a u uvjetima povišene relativne vlage zraka neophodna je primjena ploča vlaknatica za opću uporabu u vlažnim uvjetima tipa MDF.H ili nosivih ploča za uporabu u vlažnim uvjetima tipa MDF.HLS. Tanka MDF ploča, slijepljena s debelom MDF pločom mora biti povećane otpornosti na vodu ili ploča vlaknatica iz skupine HDF ploča.

tip MDF ploča; poliuretanski film; tehnička svojstva; pukotine lakiranih filmova; pukotine MDF ploča

Impact of MDF Board Side Plane Instability on Lacquer Film Crack Appearance

MDF board type; polyurethane film; technical properties; lacquer film cracks; MDF boards cracks