Između vrijednosti obrazovanja i negativnog sociokulturnog nasljeđa (CROSBI ID 181245)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Šundalić, Antun ; Pavić, Željko
hrvatski
Između vrijednosti obrazovanja i negativnog sociokulturnog nasljeđa
Unatoč složenosti pojma meritokracije, u meritokratskim bi društvima društveni položaj i društvene nagrade trebali biti usko povezani sa stupnjem obrazovanja kojega pojedinci imaju. U hrvatskom je društvu nemeritokratsko, koruptivno ponašanje vrlo izraženo, a objašnjenja njegovih uzroka kreću se od ukazivanja na nepovoljno sociokulturno nasljeđe (tradicionalna seljačka kultura, socijalizam), do racionalne adaptacije na društvenu stvarnost. U ovome se radu, na osnovu istraživanja prihvaćenosti vrijednosti obrazovanja kao mehanizma društvene selekcije i nagrađivanja te prihvaćanja koruptivnih načina dolaženja do društvenog uspjeha, pokušava utvrditi u kojoj se mjeri još uvijek može govoriti o negativnom utjecaju sociokulturnog nasljeđa. Istraživanje rađeno na prigodnom uzorku studenata Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku početkom 2011. godine pokazalo je da ispitanici smatraju da se procesi zauzimanja društvenih položaja odvijaju nemeritokratski. Međutim, kod samih ispitanika istovremeno prevladava meritokratski svjetonazor, dok se manji dio njih adaptirao na društvenu stvarnost istovremeno prihvaćajući vrijednost obrazovanja, ali iskazujući i prihvaćanje koruptivnog ponašanja. Imajući u vidu da se kod većine onih koji su spremni na koruptivno ponašanje pojavljuje vrijednosna disonanca, autori zaključuju da u pozadini ove spremnosti vjerojatno stoji racionalna adaptacija na realnost.
obrazovanje; meritokracija; vrijednosna disonanca; društvene vrijednosti; korupcija
nije evidentirano
engleski
Between the Value of Education and Negative Socio-Cultural Legacy
nije evidentirano
education; meritocracy; value dissonance; social values; corruption
nije evidentirano
Podaci o izdanju
20 (4(114))
2011.
943-965
objavljeno
1330-0288
0.5559/di.20.4.02