Nacionalne manjine u Zagrebu : položaj i perspektive (CROSBI ID 9224)

Babić, Dragutin ; Škiljan, Filip ; Župarić-Iljić, Drago Nacionalne manjine u Zagrebu : položaj i perspektive. Zagreb: Plejada, 2011

Babić, Dragutin ; Škiljan, Filip ; Župarić-Iljić, Drago

Nacionalne manjine u Zagrebu : položaj i perspektive

U prvom dijelu teksta daje se pregled povijesti nacionalnih manjina grada Zagreba. U radu se polazi od razvijenog i kasnog srednjeg vijeka u kojemu postoje etničke i vjerske grupe, ne i nacionalne manjine. Slijedi poglavlje o etničkim i vjerskim zajednicama u 19. i 20. stoljeću, obrađujući ono što se u sociopolitičkim, kulturnim i gospodarskim procesima događa s nacionalnim manjinama. Opisuje se sva težina stradanja, posebno nekih nacionalnih manjina, u vremenu Drugoga svjetskog rata, kao i položaj nacionalnih i vjerskih manjina u socijalističkoj Jugoslaviji. Na kraju prvog poglavlja slijedi analiza demokratskih, tranzicijskih i eurointegracijskih procesa i refleksije na sociopolitički status i svakodnevnu zbilju nacionalnih manjina u Hrvatskoj, posebno onih u gradu Zagrebu. Nadalje, obrađuje se problematika kulturne i druge posebnosti nacionalnih manjina. Nakon mapiranja i analize stanja organiziranosti nacionalnih manjina u kulturnoj, napose kulturno-umjetničkoj i kulturno-prosvjetnoj sferi, autor piše o izdavačkoj i medijskoj produkciji nacionalnih manjina u Zagrebu u prošlosti i danas. Pažnja se posvećuje odgoju i obrazovanju, a analizira se i religijska zbilja u nacionalnomanjinskoj sferi, kao i važnost te zbilje za identitet nacionalnih/etničkih manjina. Treće poglavlje razmatra identitetska pitanja u hrvatskom društvu, povezano sa ratnim sukobima i eurointegracijskim procesima, sa temeljnim pitanjem: je li nacionalnomanjinski identitet resurs ili prepreka uključivanja u društvo? Nakon teorijske elaboracije, slijedi analiza empirijskog istraživanja provedenog u nekoliko hrvatskih regija (Zapadna Slavonija, Istočna Slavonija, Dalmacija i Gorska Hrvatska i grad Zagreb), među Česima, Slovacima, Mađarima i Srbima. Propituje se percepcija ugroženosti vlastitog nacionalnomanjinskog identiteta, kao uloga i značenje nacionalnomanjinskih udruga kao socijalnog kapitala u konstituiranju i očuvanju nacionalnomanjinskih identiteta. Nakon elaboracije institucionalnog statusa nacionalnih manjina i svakodnevne zbilje, te analize različitih aspekata nacionalnomanjiskih identiteta i načinima njihovog očuvanja, slijedi transkript i analiza devet fokus grupa provedenih među članovima nacionalnomanjinskih vijeća Albanaca, Bošnjaka, Crnogoraca, Čeha, Mađara, Makedonaca, Roma, Slovenaca i Srba, u Gradu Zagrebu. U analizi njihovih stavova spoznaju se neke važne dileme, prijepori, nedoumice, strahovi i nadanja pripadnika istraživanih nacionalnih manjina. Obrazovanje, gospodarske i kulturne aktivnosti, nacionalni identiteti, tematske su cjeline koje su analizirane i interpretirane u ovom dijelu knjige.

nacionalne manjine; Zagreb; nacionalno manjinska vijeća; fokus grupe

National minorities in Zagreb : position and perspectives

national minorities; Zagreb; national minorities' councils; focus groups