O četiri lika porobljavanja nacionalnog sjećanja u hrvatskom društvu (CROSBI ID 46011)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Rogić, Ivan O četiri lika porobljavanja nacionalnog sjećanja u hrvatskom društvu // Pamćenje i suvremenost, Rasprave o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti Hrvatske / Ljubičić, Mate ; Tuđman, Miroslav (ur.). Zagreb: Udruga HIP, 2011. str. 91-109

Rogić, Ivan

O četiri lika porobljavanja nacionalnog sjećanja u hrvatskom društvu

U radu autor analizira četiri tipična načina ili predloška s pomoću kojih se čini prijepornim ili razara mreža nacionalnog sjećanja. Autor polazi sa stajališta po kojemu je sjećanje, i sposobnost sjećanja, temeljnim uvjetom moderne preobrazbe društvene zajednice. Unutrašnja struktura sjećanja, već učvršćena kulturnom tradicijom, ne dopušta sjećanje iznutra krivotvoriti narcističkim mehanizmom. U tom pogledu autor posebno ističe središnji položaj sjećanja na ideje pravednosti i slobode. Ključni sudionik, koji, po autoru, aktivno organizira korupciju nacionalnog sjećanja, je Carstvo. Po srijedi je globalizirana struktura moći s korijenom u praksama klasičnih carstava i, napose u suvremenosti, s korijenom u tehničkom monopolu korporacijskog sektora. U hrvatskom društvu Carstvo razvija četiri osnovna predloška razaranja nacionalnog sjećanja. To su: centriranje javnog povjerenja u spasonosnu ulogu carstva ; isticanje "urođene" nesposobnosti nacionalnog društva za razvitak i modernizaciju ; isticanje "zločinačke" prirode svake nacionalne integracije ; pasatistička redukcija nacionalnog sjećanja što je Carstvo potiče u mreži narodnih tradicija. Zaključni rezultat opisane prakse je dalekosežna redukcija nacionalnog sjećanja na "egzotične" fragmente neodređene prošlosti, uporabljive, uglavnom, u kolonijalnim reprezentacijama narodnih identiteta.

nacija, nacionalno pamćenje, carstvo, dualno društvo

The four images of enslavement in the national memory of Croatian society

nation, national memory, empire, dual society