Dizajn kao životni kontekst (CROSBI ID 9655)

Leburić, Anči ; Bajić, Jasmina ; Šverko, Ivana Dizajn kao životni kontekst. Split: Redak, 2012

Leburić, Anči ; Bajić, Jasmina ; Šverko, Ivana

Leburić, Anči

Dizajn kao životni kontekst

Empirijska studija Dizajn kao životni kontekst objavljuje se kao knjiga br. 16 u biblioteci Istraživačke studije, kod splitskoga izdavača Redak d.o.o. Riječ je o interdisciplinarnoj studiji čije su autorice sociologinje Anči Leburić i Jasmina Bajić, te arhitektica Ivana Šverko. Određujući dizajn kao društveni fenomen, autorice nastoje dimenzionirati njegove funkcije i razne aspekte društvenosti. Kako je riječ o afirmi¬ranom interdisciplinarnom predmetu istraživanja (dizajnu), u studiji ga autorice smještaju u različite i specifične društvene kontekste: u svakodnevni život, u potrošačko društvo, u ekološko okružje, te ga istraživački artikuliraju u interakcijama sa fenomenom identiteta, locirajući ga definitivno u cjelinu društ¬vene stratifikacije. Obavljeno je empirijsko istraživanje, u kojem se kon-tekstualizirao dizajn u životna i kulturološka područja rada, djelovanja i življenja ispitanika. Tako autorice potvrđuju da upra-vo dizajn kao fenomen, konstruira društvenu stvarnost. Istovre-meno one lamentiraju o ispreplitanju niza društvenih procesa u kojima se dizajniraju životi pojedinaca, grupa, kolektiva, zajed-nica i niz drugih društvenih tvorbi i kategorija. Naime, riječ je o društvenim konstrukcijama životne stvarnosti, u kojima dizajn zauzima značajnu ulogu, posredujući u kreiranju životnih stilova, ukusa, komunikacijskih karakteristika, interakcijskih obilježja, mnogih kulturoloških specifičnosti, umjetničkih izraza itd. Anketno istraživanje realizirano je 2011. godine u Splitu i Zagrebu, koji su veći hrvatski gradovi i sveučilišni centri. Upra¬vo u njima dizajn se fokusira u raznim nastavnim predmetima i na nekoliko visoko-školskih obrazovnih studija. Ispitivani su mladi, njihove percepcije dizajna, u kontekstu turbulentnog društva u kojemu žive. Istraživačice su dizajn kao istraživački predmet interak¬tivno vezivale uz životni kontekst mladih, upravo zato što bi dizajn trebao služiti napretku, boljitku življenja i razvitku svijeta koji mlade okružuje. Dizajn je svakako okvir unutar kojega bi mladi mogli stvarati svoju budućnost. Upravo dizajn pretpos¬tavlja kolektivnu kvalitetu društvenosti, odnosno društvenoga života i ponašanja mladih.

dizajn; životni kontekst; sociološko istraživanje

Design as a Living Context

design; living context; sociological research