Daj mi to napisaj: preopćavanja glagolske osnove u usvajanju hrvatskoga jezika (CROSBI ID 187838)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Hržica, Gordana
hrvatski
Daj mi to napisaj: preopćavanja glagolske osnove u usvajanju hrvatskoga jezika
Usvajanje morfološkog sustava složen je zadatak u jezičnom usvajanju. Kako bi ga olakšali, mladi govornici rabe različite strategije pojednostavljivanja. Pojednostavljivanja sustava s vremenom se u urednom jezičnom razvoju gube i jezik mladog govornika postaje sve sličniji onome odraslih govornika. Rekonstrukcija strategija pojednostavljivanja moguća je proučavanjem poopćavanja, specifične skupine pogrešaka u spontanom govornom jeziku. Prijašnja istraživanja i teorijska promišljanja izdvajaju transparentnost i produktivnost glagolskih paradigmi kao osnovne kriterije opisa poopćavanja glagola tijekom jezičnog usvajanja. Ovaj rad opisuje istraživanje glagolskih poopćavanja u usvajanju hrvatskog jezika. Polazi se od glagolskih paradigmi opisanih u sustavu glagolskih vrsta i razreda kako bi se klasificirala glagolska poopćavanja. U kroatističkoj su literaturi glagoli svrstani u vrste i razrede s obzirom na razliku između infinitivne i prezentske osnove. Veći se dio poopćavanja sastoji od odabira pogrešnog oblika osnove u tvorbi glagolskog oblika (pr. infinitivna osnova: pis-a-, prezentska osnova: piš-e-, ispravan oblik: piš-e-m, poopćavanje: *pis-a-m). Izdvojena su sva glagolska poopćavanja iz Hrvatskog korpusa dječjeg jezika (Kovačević, 2002.), longitudinalnog korpusa koji sadrži transkripte zapisa govornog jezika djece koja usvajaju hrvatski. Sva su poopćavanja kategorizirana s obzirom na pripadnost glagola glagolskoj vrsti ili razredu te na pripadnost poopćenog oblika glagolskoj vrsti ili razredu. Analiza pokazuje da je u hrvatskome transparentnost određene glagolske vrste ili razreda ključna za opisivanje poopćavanja. Produktivnost se nije pokazala značajnim čimbenikom.
jezično usvajanje ; usvajanje morfološkog sustava ; glagolske vrste i razredi ; poopćavanje ; transparentnost glagolske paradigme ; produktivnost glagolske paradigme
nije evidentirano
engleski
Overgeneralisations of the verb stem in the acquisition of Croatian language
nije evidentirano
language acquisition ; acquisition of morphology ; verb classes and subclasses ; overgeneralisation ; transparency of verb paradigm ; productivity of verb paradigm
nije evidentirano
Podaci o izdanju
Povezanost rada
Interdisciplinarne društvene znanosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Logopedija