Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Suvremena potrošačka kultura neoliberalnoga kapitalizma i održivost: globalni aspekti (CROSBI ID 48637)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Čolić, Snježana Suvremena potrošačka kultura neoliberalnoga kapitalizma i održivost: globalni aspekti // Potrošačka kultura i konzumerizam / Čolić, Snježana (ur.). Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 2013. str. 11-24

Podaci o odgovornosti

Čolić, Snježana

hrvatski

Suvremena potrošačka kultura neoliberalnoga kapitalizma i održivost: globalni aspekti

U tekstu se raspravlja o globalnoj potrošačkoj kulturi (neoliberalnoga) kapitalizma i održivosti. Suvremena potrošačka kultura i konzumerizam kao dominantna ideologija suvremenoga kapitalizma temelje se na načelima tržišne kompetitivnosti i ideji stalnoga rasta. Gospodarski rast predstavlja srž suvremenoga kapitalizma i redovito znači povećanu potrošnju. Ovako shvaćen rast u funkciji je nejednakosti i potrebi održanja neegalitarnoga društvenog poretka. Sadašnji globalni svjetski poredak fizički je i moralno neodrživ, jer devastira okoliš i uništava uvjete života za većinu svjetske populacije. Na djelu je instrumentalizacija ljudi u smislu da ljudi služe tržištu, a ne tržište ljudima. Ovakve aspiracije želi se legitimizirati globalizacijskim procesima. Suvremeni (neoliberalni) kapitalizam orijentiran je prema kratkoročnom profitu malobrojnih prije negoli prema dugoročnoj društvenoj dobrobiti mnogih. Projekt globalnoga slobodnoga tržišta ne predstavlja model prirodnog društveno ukorijenjenoga razvoja. On sprečava legitimne oblike razvoja, prilagođene kulturi, tradicijama i potrebama posebnih društava i kultura, stvarajući u njima sve veći otpor. S aspekta održivosti, suvremena potrošačka kultura i njezina ideologija konzumerizma jest neodrživa kultura. Održivost i održivi razvoj zahtijevaju duboku promjenu globalnoga ekonomskog poretka i odbacivanje ortodoksnih ekonomskih modela koji pretpostavljaju nezasitnu individualnu želju ljudi za robama. Kompetitivnoj globalizaciji, u okviru koje se tržišni interesi stavljaju iznad ljudskih, treba suprotstaviti moguću globalizaciju solidarnosti. Rješenje i izlaz iz postojeće situacije vide se u osvješćivanju i promjenama koje nose civilna društva i svijet života, tj. u jačanju kontrole građana nad državom i tržištem, kao i u promicanju globalnog eko-socijalno-tržišnoga gospodarstva te postizanju ekonomski održive proizvodnje i potrošnje. Pri tome održivi razvoj ima smisla samo unutar solidarnog gospodarstva i globalizacije solidarnosti koji nisu vođeni isključivo profitom.

potrošačka kultura, potrošnja, održivost, konzumerizam, tržište, društvo, gospodarski rast, razvoj, neoliberalni kapitalizam, globalizacija

nije evidentirano

engleski

The Contemporary Consumer Culture of Neoliberal Capitalism and Sustainability: Global Aspects

nije evidentirano

consumer culture, consumption, sustainability, consumerism, market, society, economic growth, development, neoliberal capitalism, globalization

nije evidentirano

Podaci o prilogu

11-24.

objavljeno

Podaci o knjizi

Potrošačka kultura i konzumerizam

Čolić, Snježana

Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar

2013.

978-953-7964-00-9

Povezanost rada

Sociologija, Etnologija i antropologija