Tloznanstvo (CROSBI ID 745643)

Vrbek, Boris Tloznanstvo / Kodrić, Miroslav (ur.). Karlovac: Veleučillište u Karlovcu, 2013. 151..

Vrbek, Boris

Kodrić, Miroslav

Tloznanstvo

Udžbenik „Tloznanstvo“ napisan je u svrhu nastavnog programa iz tloznanstva (šumarske pedologije) na Studiju lovstva i zaštite prirode Veleučilišta u Karlovcu. Udžbenik obrađuje opća znanja o genezi, evoluciji i općoj fiziografiji šumskih tala. Najveća pažnja je posvećena faktorima tvorbe tla, pedogenetskim procesima, litologiji i opisu tipova tala, a poglavlja koja obrađuju kemijske i fizikalne procese u tlu napisana su skraćeno i sažeto. Udžbenik se može općenito podijeliti u četiri cjeline prikazane u 12 poglavlja: Prva sastavljena od 5 poglavlja obrađuje građu Zemljine kore (litosfere), tloznanstvo u funkciji okoliša, faktore tvorbe tla i pedogenetske procese. U drugoj cjelini su u okviru 2 poglavlja u kratko opisana kemijska i fizikalna svojstva tala. U trećoj, najopširnijoj cjelini, obrađena je klasifikacija tala gdje su u osnovnim crtama opisane značajke tala, pedosistematske jedinice i njihovo rasprostranjenje u Hrvatskoj. Četvrta cjelina udžbenika sadrži 3 poglavlja koja prikazuju podatke o terenskim istraživanjima, kartiranju i bonitiranju tala. Na kraju udžbenika je načinjen rječnik tloznanstvenih pojmova, popis grafikona, slika i tablica te popis citirane i korištene literature. Udžbenik sadržava 150 stranica sa 457 slika, 6 grafikona i 17 tablica. Udžbenik u potpunosti korespondira s nastavnim programom kolegija Tloznanstvo. Radi se o racionalnom presjeku kroz vrlo složenui kompleks (konglomerat) znanstvenih disciplina objedinjenih u Tloznanstvu. Kompleks znanstvenih disciplina objedinjenih u tloznanstvu osobitu znanstvenu nadgradnju dobio je razvojem svijesti o zaštiti okoliša i o racionalnom gospodarenju prirodnim resursom kakvo je tlo. Do takvog zamaha došlo je u posljednjih 30-ak godina, što pred nastavnike postavlja obvezu ažuriranja programa koji se nude u procesu obrazovanja, od školske do sveučilišne razine. Autor je u ovom djelu postavio racionalnu mjeru u prezentaciji temeljnih pedoloških spoznaja koje su nužne za razumijevanje suvremenih trendova u razvoju znanosti o tlu i odnosu prema tlu kao najsloženijoj niši terestričnog ekosustava.

tloznanstvo; pedologija; klasifikacija tala

Soil science

soil science; pedology; soil classification