Modernost i nacionalno sjećanje (CROSBI ID 53797)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Rogić, Ivan Modernost i nacionalno sjećanje // Kultura, identitet, društvo - europski realiteti (Zbornik radova I. međunarodnog interdisciplinarnog skupa, Osijek, 2013.) / Brekalo, Miljenko i dr. (ur.). Osijek: Odjel za kulturologiju Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku ; Umjetnička akademija Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u O, 2014. str. 122-152

Rogić, Ivan

Modernost i nacionalno sjećanje

Rad se sastoji od sedam dijelova. U prvom dijelu autor pojašnjava vezu između društvenog djelovanja i sjećanja ističući kako je sadržaj sjećanja ključna varijabla koja oblikuje djelovanje društvenih sudionika. U idućim dvama ulomcima izlaže se osnovna shema sjećanja i njezina dvovrsnost: sjećanje je koliko psihičko toliko i tjelesno. U četvrtom dijelu analizira se kulturni sklop i poredak kao ključni čimbenik formatizacije memorijske zalihe. Pri tomu autor posebno ističe tri obilježja kulture koja izravno utječu na tu formatizaciju. To su: semiotičnost, tvorbena sposobnost i normativnost kulture. U idućim dvama ulomcima autor obrazlaže osnovne odrednice modernosti i njihov utjecaj na društveno sjećanje. Autor polazi od tvrdnje kako je sržna intencija modernosti: prijelaz iz neslobode u slobodu. Na tom tragu modernost teži u društvu razviti i ustaliti različite viškove u rasponu od viška proizvodne sposobnosti, viška vremena do doživljajnog viška i viška dobara. Stoga teži oblikovati i "otvoreni" subjekt sjećanja, kako bi se i u sjećanju razvio modernosti potrebni višak ( sjećanja). U zaglavnom dijelu autor obrazlaže zašto je modernosti nužno nacionalno sjećanje. Polazi od teze kako je nacija autentičnim proizvodom modernosti središnja svrha kojega je socijalno ostvariti prijelaz iz neslobode u slobodu. Nacija, stoga, rekonstruira i memorijsku zalihu društva kao temeljno (nacionalno) dobro. U suvremenim društvima modernoj intenciji nacije suprotstavljeni su sudionici kao što su carstvo, korporacija, društvo pojedinaca. Oni nastaju specifičnim uzurpacijama modernosti. Stoga osporavaju i naciju kao središnji proizvod te modernosti. Autor zaključuje kako iz suvremena obzora nije vidljivo kako će se taj konflikt okončati.

modernost, pamćenje, carstvo, nacionalna država

Modernity and national memory

modernity, memory, empire, national state

122-152.

Kultura, identitet, društvo - europski realiteti (Zbornik radova I. međunarodnog interdisciplinarnog skupa, Osijek, 2013.)

Brekalo, Miljenko i dr.

Osijek: Odjel za kulturologiju Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku ; Umjetnička akademija Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u O

2014.

978-953-6931-69 -9