Vođa ili vođeni - što mi više leži? (CROSBI ID 627524)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Filjak, Suzana ; Vračić, Ivan Vođa ili vođeni - što mi više leži? // Suvremeni izazovi psihologije rada i organizacijske psihologije, Knjiga sažetaka / Sušanj, Zoran ; Miletić, Irena ; Kalebić Maglica, Barbara et al. (ur.). Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo i Hrvatska psihološka komora, 2013. str. 229-229

Filjak, Suzana ; Vračić, Ivan

Vođa ili vođeni - što mi više leži?

Neka od pitanja koja se svakoj organizaciji nameću pri odabiru zaposlenika, a posebice onih koji bi trebali obavljati upravljačke funkcije su: Kako prepoznati učinkovite vođe? Kako mjeriti skupnu učinkovitost? Kako objediniti individualne sposobnosti i sinergijom postići najbolje rezultate? Jedna od managerskih funkcija je i vođenje. Kvalitetno vođenje pomaže ljudima iskoristiti svoje sposobnosti kako bi zadovoljili svoje vlastite potrebe ali i doprinijeti ciljevima organizacije. Prirodna ili stečena osobina razumijevanja ljudi, otkrivanje ljudskih individualnih sposobnosti, sklonosti i slabosti jedna je od bitnih obilježja uspješnih vođa. I kako kaže Colin Luther Powell (američki general, državni tajnik u vrijeme G. W. Busha i načelnik Združenog stožera SAD-a u doba Zaljevskog rata) “ Vođenje je umijeće postizanja više od onog što management kao znanost tvrdi da je moguće.” Ljudi koje prercipiramo kao vođe imaju osobinu da ih ljudi slijede, da im vjeruju i da mogu pokrenuti druge ljude, motivirati ih i utjecati na njihovo ponašanje u cilju napretka skupine ili organizacije u kojoj rade. A sve to čine bez prisile. Joanne Ciulla objašnjavajući vođenje navodi «....Vođenje nije ni osoba ni položaj. Ono je složen etički odnos između ljudi temeljen na povjerenju, obvezi, posvećenosti, osjećajima i zajedničkoj viziji dobra...» [Ciulla, Joanne B. 2003 The Ethics of Leadership. Belmont, CA: Wadsworth Publishing, 2003]. Dakle, učinkoviti vođe moraju moći koordinirati grupne aktivnosti, aktivirati i posredovati u intergrupnim konfliktima, objašnjavati i sugerirati rješenja, inicirati dobra rješenja, pokretati i ubrzavati aktivnosti u skupini koju vode, predstavljati grupu prema van, pružati sigurnost i optimizam u problematičnim i kriznim situacijama, nagrađivati i pohvaljivati, obnavljati i razvijati svoju grupu. Ukoliko organizacija postavi na upravljačka mjesta ljude koji nisu sposobni učinkovito obavljati ove aktivnosti, posljedice će se odraziti ne samo na zadovoljstvo zaposlenih (vidljivo i mjerljivo kroz absentizam i fluktuaciju) već i na rezultate rada i ukupnu organizacijsku učinkovitost. Na radionici / vojnopsihologijskom domjenku prezentirat ćemo, kroz vježbu, kako funkcionira pojedinačno i grupno odlučivanje i iskoristivost potencijala pojedinaca u grupnom postignuću. Na koncu vježbe moći ćemo, temeljem dobivenih rezultata, proanalizirati grupne procese koji su se tijekom vježbe odvijali, prepoznati prirodne vođe i procijeniti njihovu učinkovitost. Sudionici vježbe moći će prezentirati svoje sposobnosti uvjeravanja, argumentiranja i nagovaranja te izmjeriti svoju učinkovitost i usporediti je s rezultatima drugih pojedinaca i grupa. Kroz rezultate nekih uspješnih i neuspješnih grupa iz ranijih radionica, moći će se raspoznati jesu li vođe tih grupa uspjeli iskoristiti sposobne pojedince i poboljšati grupni rezultat.

vođenje ; individualno i grupno odlučivanje ; organizacijsko postignuće

The leader or guided - VWhat I'm more disposed to?

leadership ; individual and group decision-making ; organizational achievements