Glazbene sposobnosti, osobine ličnosti i obilježja okoline kao prognostički pokazatelji razvoja glazbene kompetencije (CROSBI ID 405542)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Brđanović, Davor Glazbene sposobnosti, osobine ličnosti i obilježja okoline kao prognostički pokazatelji razvoja glazbene kompetencije / Miljević-Riđički, Renata ; Koprek, Katica (mentor); Zagreb, Učiteljski fakultet, Zagreb, . 2016

Brđanović, Davor

Miljević-Riđički, Renata ; Koprek, Katica

Glazbene sposobnosti, osobine ličnosti i obilježja okoline kao prognostički pokazatelji razvoja glazbene kompetencije

Razvijena glazbena kompetencija uvjet je uspješnog bavljenja glazbom, a pronalaženje i definiranje prognostičkih pokazatelja koji su povezani s njezinim razvojem te time i s visokim glazbenim postignućima, zadatak je i izazov znanstvenicima koji se bave istraživanjem tog područja. U ovom je radu, na prigodnom uzorku 402 učenika šestog razreda hrvatskih osnovnih glazbenih škola, istražena prognostička uloga varijabli glazbene sposobnosti, osobina ličnosti i obilježja okoline (nezavisnih varijabli) u predviđanju razvoja glazbene kompetencije (zavisne varijable). Promatrane prognostičke varijable složeni su konstrukti sastavljeni od različitih sastavnica - pojava koje ih karakteriziraju pa je osim ukupne, istražena i pojedinačna prognostička uloga tih sastavnica (svojevrsnih pod-varijabli). Pored znanstvenog doprinosa proučavanju, definiranju i objašnjavanju navedenih fenomena, namjera je rada također bila i popunjavanje praznine koja u znanstvenoj literaturi na ovom istraživačkom području u hrvatskom kontekstu sasvim sigurno postoji. Glazbene su sposobnosti operacionalizirane rezultatom učenika na Bentleyevom testu Mjere glazbenih sposobnosti i četiri njegova podtesta (sastavnice) ; osobine ličnosti rezultatom učenika na Upitniku za ispitivanje osobina ličnosti IPIP 50 Junior S u pet njegovih podupitnika (sastavnica) ; obilježja okoline rezultatom učeničkih odgovora na dvanaest čestica (sastavnica) Upitnika karakteristika okruženja učenika ; a glazbena kompetencija rezultatom učiteljskih procjena i odgovora na osam čestica (sastavnica) Upitnika glazbene kompetencije učenika. U obradi prikupljenih podataka i prikazu dobivenih rezultata korišteni su standardni statistički postupci: utvrđivanje raspona i čestine rezultata, računanje aritmetičke sredine, standardne devijacije, postotka, Kolmogorov-Smirnovog z i koeficijenta korelacije r te testiranje t-testom za nezavisne uzorke. U zaključnom dijelu statističke obrade primijenjena je regresijska analiza. Dobiveni rezultati pokazali su statistički značajnu prognostičku važnost glazbenih sposobnosti (kojima je objašnjeno 15, 4% varijance kriterija) i obilježja okoline (kojima je objašnjeno 4, 5% varijance kriterija), dok za osobine ličnosti statistička prognostička značajnost nije nađena. Ukupno, konstruiranim prediktorskim modelom glazbenih sposobnosti, osobina ličnosti i obilježja okoline, objašnjeno je 21% varijance kriterija - glazbene kompetencije ispitanika. Među promatranim sastavnicama prognostičkih varijabli, statistički značajan samostalni doprinos objašnjenju varijance kriterija - slijedom od najvećega ka najmanjem - pokazali su: Pamćenje tonova melodije (glazbena sposobnost), Glazbeno iskustvo majke (obilježje okoline), Pamćenje ritma (glazbena sposobnost) te Glazbeno iskustvo oca (obilježje okoline). Ukupni nalazi ovog istraživanja upućuju na zaključak kako su glazbene sposobnosti, definirane i mjerene Bentleyevim testom glazbenih sposobnosti, dobar prognostički pokazatelj razvoja glazbene kompetencije, pa bi taj test trebalo uvesti u školsku praksu - u glazbene škole kao dio postupka selekcije na prijemnim ispitima, a u općeobrazovne škole za otkrivanje glazbeno nadarenih učenika i njihovo usmjeravanje bavljenju glazbom. U radu dobiveni rezultati potvrdili su i značaj okoline za glazbeni razvoj, pokazujući glazbeno poticajna obilježja životne okoline - naročito roditelja - vrijednim prediktorima razvoja glazbene kompetencije. Ulogu tih obilježja kao nužnih preduvjeta optimalnog glazbenog razvoja važno je prepoznati i u glazbenoj školi - i kod očekivanja od suradnje s roditeljima i kod planiranja potrebnog obogaćenja školskih glazbeno-obrazovnih sadržaja i aktivnosti prepoznatih glazbeno darovitih učenika. Spoznaje o značaju glazbenih sposobnosti i obilježja okoline za razvoj glazbene kompetencije u hrvatskom obrazovnom kontekstu, kojima je rezultiralo provedeno istraživanje, daju korisne sugestije za promišljanje aktualne glazbeno-pedagoške prakse. Osim toga, one su i dobro polazište za buduća istraživanja, kojima je traženje što uspješnijeg, znanstveno utemeljenog modela predviđanja razvoja glazbene kompetencije zasigurno i dalje važan istraživački zadatak.

Bentleyev test ; Big-Five ; glazba ; glazbena kompetencija ; glazbena škola ; glazbene sposobnosti ; prognoziranje glazbenog razvoja ; okolina učenika ; osobine ličnosti

Musical abilities, personality traits and environmental characteristics as predictors of the development of musical competence

Bentley’s test ; Big-Five ; music ; musical competence ; music school ; musical abilities ; prediction of musical development ; student environment ; personality traits