Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Slavonska podravska vicinalna željeznica (CROSBI ID 14204)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | međunarodna recenzija

Lajnert, Siniša Slavonska podravska vicinalna željeznica. Zagreb: Hrvatske željeznice (HŽ) ; Hrvatsko društvo željezničkih inženjera, 2016

Podaci o odgovornosti

Lajnert, Siniša

Butković, Branimir

Marjanić, Danijela ; Bosnar, Marijan ; Enquist, Corinne ; Bačić, Toma

hrvatski

Slavonska podravska vicinalna željeznica

Dioničko društvo Slavonske podravske željeznice osnovano je radi prijevoza sirovina i gotove robe za poduzeće S. H. Gutmann d.d. Belišće. Ono je zapravo bilo afilijacija tvrtke S. H. Gutmann d.d. u Belišću, koja je posjedovala i većinu njenih dionica. Sjedište Slavonske podravske željeznice prvotno je bilo u Nagy- Kanizsi, da bi kasnije prešlo u Budimpeštu, a nakon raspada Austro-Ugarske Monarhije premjestilo se u Belišće. U mjesecu srpnju 1945. donesena je odluka Privrednog savjeta Demokratske Federativne Jugoslavije da sve privatne željeznice u državi prelaze do daljnje odredbe u državnu eksploataciju. S obzirom na teškoće koje su se pojavile u eksploataciji privatnih željeznica, a da bi se u interesu što brže obnove zemlje te poteškoće otklonile i postigla jedinstvena uprava nad svim željeznicama, Privredni savjet Vlade Demokratske Federativne Jugoslavije na prijedlog ministra saobraćaja donio je odluku da od 1. kolovoza 1945. do daljnje odredbe prelazi Slavonsko-podravska željeznica i šumska željeznica bivšeg D. d. Gutmann u Belišću u državnu eksploataciju. Slavonsko-podravska željeznica preuzeta je 1. listopada 1945. u eksploataciju Ministarstva saobraćaja Demokratske Federativne Jugoslavije sa sjedištem u Beogradu, te je tim danom prešla pod neposrednu upravu Željezničke uprave Jugoslavenskih državnih željeznica u Zagrebu. Istodobno je određena likvidacija Uprave Slavonsko-podravske željeznice u Belišću, tako da je od njene Uprave vršio aktivnu funkciju samo Ured prometnog kontrolora, koji je formiran s djelokrugom samo za pruge Slavonsko- podravske željeznice. S danom 16. veljače 1946. Slavonsko-podravska željeznica predana je u eksploataciju Ministarstva industrije i rudarstva Narodne Republike Hrvatske i to na temelju Odluke Privrednog savjeta Federativne Narodne Republike Jugoslavije od 2. veljače 1946. Od toga časa je eksploataciju Slavonsko- podravske željeznice, po posebnom ovlaštenju Ministarstva industrije i rudarstva Narodne Republike Hrvatske preuzelo Šumsko industrijsko poduzeće Belišće. Istodobno je uspostavljena posebna uprava Slavonsko-podravske željeznice, te je i cjelokupno osoblje željeznice također preuzeto od Ministarstva saobraćaja. Od tada je željeznica poslovala pod posebnom upravom, te je samo u pogledu javnog prometa potpadala pod stručni nadzor Ministarstva saobraćaja. Prema rješenju Ministarstva industrije Federativne Narodne Republike Jugoslavije od 20. srpnja 1946., prijelazom drvnog kombinata Šumskog industrijskog poduzeća Belišće pod upravu saveznog Ministarstva industrije prešla je i Slavonsko-podravska željeznica pod upravu navedenog Ministarstva odnosno pod neposredno administrativno-operativno rukovodstvo Glavne uprave industrije za kemijsku preradu drveta u Osijeku. Rješenjem Vlade Federativne Narodne Republike Jugoslavije od 24. kolovoza 1947., državno privredno poduzeće općedržavnog značaja: Šumsko industrijsko poduzeće Belišće, predano je na upravljanje Vladi Narodne Republike Hrvatske. Slavonsko-podravska željeznica potpala je pod Ministarstvo šumarstva Narodne Republike Hrvatske. Dana 20. prosinca 1948. Savezna planska komisija donijela je rješenje da se iz osnovnih sredstava Ministarstva šumarstva Narodne Republike Hrvatske briše Slavonsko-podravska željeznica u cjelosti, osim šumskih krila, i ustupi u osnovna sredstva Ministarstva željeznica Federativne Narodne Republike Jugoslavije. Za preuzimanje ove željeznice sastavljena je mješovita komisija od predstavnika Glavne direkcije eksploatacije željeznica, Ministarstva šumarstva Narodne Republike Hrvatske i Ministarstva drvne industrije Narodne Republike Hrvatske. Na temelju ovog rješenja Slavonsko-podravska željeznica preuzeta je 1. siječnja 1949. u eksploataciju Ministarstva željeznica Federativne Narodne Republike Jugoslavije, sa stanjem na dan 31. prosinca 1948. S 1. siječnja 1949. dotadašnja Uprava Slavonsko-podravske željeznice pretvorena je u Upravu gazdinstva Jugoslavenskih državnih željeznica. Likvidacijska komisija Slavonske podravske željeznice objavila je 28. srpnja 1949. u Belišću da je rješenjem bivše Glavne direkcije za eksploataciju željeznica u Zagrebu određena likvidacija Slavonske podravske željeznice u Belišću. Od godine 1966. do 1970. na pojedinim relacijama pruga bivše Slavonsko-podravske željeznice (širine 1000 mm) postepeno se obustavlja svaki promet i vrši demontaža postrojenja.

S. H. Gutmann d.d. u Belišću ; Slavonska podravska željeznica d.d. u Belišću ; vicinalne željeznice ; privatne željeznice u vlastitoj eksploataciji ; likvidacija

nije evidentirano

engleski

The Slavonia podravina vicinal railways

nije evidentirano

Gutmann stock-company in Belišće ; Slavonia-Podravina Railway stock-company in Belišće ; vicinal railways ; self-exploited private railways ; liquidation

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Hrvatske željeznice (HŽ) ; Hrvatsko društvo željezničkih inženjera

2016.

978-953-57966-1-9

172

objavljeno

Povezanost rada

Povijest