Propast mirovnih pregovora i odluka predsjednika Franje Tuđmana o pokretanju operacije oslobađanja okupiranog dijela zapadne Slavonije (CROSBI ID 57233)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Sekula Gibač, Janja Propast mirovnih pregovora i odluka predsjednika Franje Tuđmana o pokretanju operacije oslobađanja okupiranog dijela zapadne Slavonije // Franjo Tuđman i stvaranje suvremene hrvatske države (1990.-1999.) / Bralić, Ante (ur.). Zadar: Sveučilište u Zadru, 2016. str. 199-216

Sekula Gibač, Janja

Propast mirovnih pregovora i odluka predsjednika Franje Tuđmana o pokretanju operacije oslobađanja okupiranog dijela zapadne Slavonije

Rad na temelju objavljenoga i neobjavljenoga arhivskog gradiva, memoarskog gradiva i literature prikazuje propast mirovnih pregovora i okolnosti (stav međunarodne zajednice, politika čelništva pobunjenih Srba, kao i Slobodana Miloševića, hrvatsko nezadovoljstvo neprovedbom Vanceova plana i sve teža unutrašnjopolitička situacija zbog dugotrajne okupacije velikog dijela državnog teritorija, stanje u Republici Srpskoj Krajini te stvaranje snažne Hrvatske vojske) u kojima predsjednik Republike Hrvatske Franjo Tuđman donosi odluku o početku operacija oslobađanja okupiranih dijelova Hrvatske. Naime, usprkos pregovorima i mirovnim sporazumima tijekom 1994. godine, nije postignut najvažniji cilj – dogovor o političkom rješenju i mirnoj reintegraciji okupiranih područja Hrvatske. Na primjeru zapadne Slavonije možemo vidjeti da je i sam proces normalizacije odnosa između pobunjenih Srba i Zagreba nailazio na sve veći otpor srpskog stanovništva na okupiranom području ; tome su se odupirale i najvažnije političke stranke u Republici Srpskoj Krajini, koje su smatrale da se radi o projektu postepene mirne reintegracije, što je u osnovi i bila glavna misao vodilja hrvatskih vlasti. Predsjednik Franjo Tuđman bio je od početka procesa pregovora svjestan mogućnosti njegova neuspjeha te je usporedno pripremana i vojna opcija oslobađanja teritorija. Nakon pogoršanja situacije u zapadnoj Slavoniji i incidenta koji je rezultirao nekolicinom ubijenih Hrvata i Srba, predsjednik Tuđman donosi odluku o početku operacije Bljesak, kojom je oslobođen okupirani dio zapadne Slavonije.

predsjednik Franjo Tuđman ; zapadna Slavonija ; operacija Bljesak

The Collapse of Peace Talks and the Decision of President Franjo Tuđman to Start the Operations for the Liberation of the Occupied Part of Western Slavonia

President Franjo Tuđman, international community, Republic of Serbian Krajina, Western Slavonia, Operation Bljesak (Flash)