Transportni i operativno-logistički sustav u potpori vojnim operacijama (CROSBI ID 237037)

Prilog u časopisu | prethodno priopćenje

Tuta, Jadranko Transportni i operativno-logistički sustav u potpori vojnim operacijama // Suvremeni promet, 36 (2016), 5-6; 259-266

Tuta, Jadranko

Transportni i operativno-logistički sustav u potpori vojnim operacijama

Transportno i logističko planiranje na operativnoj razini neodvojivi je dio operativnog planiranja. Tri glavna kriterija određuju kvalitetu transportnog i logističkog sustava, a to su: kompatibilnost, izvedivost i operativni trošak. Kriterij kompatibilnosti razmatra je li predloženi plan i vrsta transporta pogodna za postavljene operativne ciljeve, tj. da li se očekivano krajnje stanje - kao rezultat uspješne provedbe plana transporta - podudara s ciljevima operacije. Kriterij izvedivosti procjenjuje vjerojatnost da je transportna operacija provedena u skladu s planovima usprkos različitim operativnim ograničenjima i ukorijenjenoj neizvjesnosti unutar bojnog polja. Kroz treći kriterij – operativne troškove transporta – operativni zapovjednik pokušava procijeniti posebne rizike koji su uključeni u provedbu plana, te posebno, cijenu neuspješne provedbe plana. Transportni sustav direktno je vezan uz dva posljednja kriterija – izvedivost i operativni trošak. Kao jedan od važnijih čimbenika u ratovanju, transportna i logistička sposobnost nameće ograničenja u načinu provedbe operacije. Transportna i logistička sposobnost postavlja realna ograničenja na kampanju i utječe na operativni trošak kampanje. Stoga, transportno i operativno logističko planiranje je bitan dio sveukupnog planiranja operacije. Bez te stavke, planirana transportna operativna kretanja mogla bi postati preskupa u smislu iscrpljivanja snaga, žrtava i gubitka potencijalnih operativnih prilika. TrOpLog je također indirektno vezana na prvi kriterij – kompatibilnost. Operativna analiza situacije može dovesti do zaključka da je najučinkovitiji način za postizanje operativnih ciljeva identificiranje TrOpLog sustava protivnika kao težišta, a time i kao operativnog cilja. U tom slučaju kao odgovor transport postaje glavna pogonska snaga operativnog plana. Cilj transportnog i logističkog planiranja je izbjeći bilo kakvu logističku prazninu između ponude logističkih resursa i potražnje za njima, ili, ukoliko je nije moguće izbjeći, barem treba je kontrolirati. Najveća praznina koja se može evidentirati je "negativna" - nedovoljan odaziv, gdje se kao rezultat može pojaviti kulminacijska točka.

Transportno logističko planiranje, vrijeme odziva, vrijeme potražnje, operativni trošak, operativno umijeće, operativni dizajn, logistički dizajn, transportni kapaciteti, dostupnost, kulminacijska točka, akumulacija snaga.

Transport and Operational Logistic System in Support of Military Operations

Transportation logistics planning, lead time, time demand, operating costs, operational art, operational design, logistical design, transport capacity, availability, culminating point, the accumulation of forces.

36 (5-6)

2016.

259-266