Višemodalne mogućnosti transporta u potpori međunarodne vojne operacije ISAF u Afganistanu (CROSBI ID 237040)

Prilog u časopisu | prethodno priopćenje

Tuta, Jadranko Višemodalne mogućnosti transporta u potpori međunarodne vojne operacije ISAF u Afganistanu // Suvremeni promet, 35 (2015), 5-6; 331-336

Tuta, Jadranko

Višemodalne mogućnosti transporta u potpori međunarodne vojne operacije ISAF u Afganistanu

Bilo da se radi o mirovnim, humanitarnim ili vojnim operacijama, zajedničko im je da se događaju na stotine ili tisuće kilometara daleko od matične zemlje pripadnika koji u njima sudjeluju. Broj takvih operacija u svijetu se povećava, pa je sve izraženija potreba razvoja višemodalnih mogućnosti transporta i prijevoznih kapaciteta namijenjenih prijevozu velike količine tereta u kratkom vremenu. Ovo je odgovoran i zahtjevan projekt. Ako je netko mislio da je ulazak u Afganistan bio težak, izvlačenje će biti puno teže. To je najveći multinacionalni vojni logistički izazov u modernoj povijesti. Milijune tona materijala mora se demilitarizirati, demontirati, zbrinuti, prodati, otpisati, reciklirati, donirati Afganistancima i trećim zemljama ili vratiti u matične zemlje. Više od 125.000 kontejnera i 80.000 vojnih vozila mora se zbrinuti i prevesti u matične zemlje, odnosno zemlje članice NATO-a i zemlje partnere NATO-a. Kad bi se kontejneri i vozila postavili jedan iza drugoga, od kraja do kraja, formirala bi se kolona koja bi bila jednaka udaljenosti od Zagreba do Luxembourga. Vraćanje opreme nacionalna je odgovornost svake zemlje čije snage sudjeluju u misiji. Pri tomu NATO ima ulogu koordinatora, i to ne samo u logistici. To je sastavni dio cjelokupnoga ISAF-ova plana kampanje. On uključuje cijeli niz aktivnosti koje moraju biti usklađene s nacionalnim planovima zemalja u misiji ISAF, za usklađivanje razvijanja sposobnosti afganistanskih nacionalnih snaga sigurnosti, ANSF – Afghan National Security Forces, i prijenosa sigurne odgovornosti na afganistanskog partnera. Sve to treba uzeti u obzir, zahtjeve NATO-ova rasporeda pratiti na misiji ISAF, a usmjeriti se na novu misiju „Resolute Support” koja će imati cilj osposobljavanje, savjetovanje i pomoć u daljem demokratskom razvoju i održivosti mira, iako konačnu uspostavu tek treba utvrditi. Proizlazi da je NATO-ovo osoblje na svim razinama potaknuto tražiti višenacionalne mogućnosti u cijelom procesu. To uključuje, ali nije ograničeno na: transport unutar područja operacije, transport izvan područja operacije, koristeći sve vrste transporta, čišćenje, pranje i dekontaminaciju opreme, ekološko zbrinjavanje opreme i dijelova koji ostaju u području operacije. NATO-ova agencija za potporu, NSPA – NATO Support Agency, mogla bi služiti kao katalizator za tu svrhu.

višemodalni transport, pametna obrana, linija komunikacije, prometna infrastruktura, tehnički sporazum, doprinos postrojbi nacija, isplativost puta, RORO – roll-on/roll-off, putovi opskrbe, transport unutar područja operacije, transport izvan područja operacije, ekološko zbrinjavanje.

Multi-modal Transportation Possibilities in Support to ISAF Afghanistan International Military Operations

multi-modal transportation, smart defense, line of communication, traffic infrastructure, technical agreement, troop-contributing nations, cost-effective route, RORO – roll-on/roll-off, supply routes, transport within the area of operations, transportation outside the area of operations, ecological disposal.

35 (5-6)

2015.

331-336