Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj. Knjiga I.: Zakonodavni okvir (CROSBI ID 14953)

Urednička knjiga | monografija (znanstvena)

Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj. Knjiga I.: Zakonodavni okvir / Horbec, Ivana ; Matasović, Maja ; Švoger, Vlasta (ur.) Zagreb: Hrvatski institut za povijest, 2017

Podaci o odgovornosti

Horbec, Ivana ; Matasović, Maja ; Švoger, Vlasta

Matasović, Maja ; Švoger, Vlasta

hrvatski

Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj. Knjiga I.: Zakonodavni okvir

Doba 18. i 19. stoljeća doba je porasta svijesti o nužnosti obrazovanja i intenzivnih reformi školstva. Školstvo tad postaje jedno od važnijih zadataka države u razvoju te se od pretežito crkvenoga školstva afirmira kao politicum – političko pitanje. Potom se postupno, do druge polovice 19. stoljeća, pod okriljem države transformira u moderni školski sustav kakav poznajemo i danas. U tom razdoblju školstvo postaje dostupno svima, ali i obvezno za sve, neovisno o društvenom statusu i financijskoj moći pojedinca. Unutar državnih struktura stvaraju se upravni mehanizmi koji dovode do specijalizacije uprave školstvom, a vladar, pa potom i (proto)moderna država, preuzimaju glavnu ulogu u školstvu. To ponajprije uključuje školsko zakonodavstvo, ujednačavanje školskih sustava, ujednačavanje i propisivanje nastavnih planova, propisivanje i odobravanje udžbenika, izbor učitelja i profesora te strogu kontrolu rada školskih ustanova i izvođenja nastavnih planova. Upravo je taj prijelaz, prikazan temeljem najvažnijih zakonodavnih akata, tema ove knjige. Izabrani su utjecajniji propisi za razvoj modernoga školstva u Hrvatskoj i predstavljeni u hrvatskome prijevodu ili prijepisu. Radi se o sjedećim zakonima: Opći školski red za njemačke normalne, glavne i trivijalne škole (Die Allgemeine Schulordnung für die deutschen Normal-, Haupt- und Trivialschulen) od 6. prosinca 1774. godine, Sustav obrazovanja i cjelokupnog školstva za Ugarsko Kraljevstvo i njemu pridružene zemlje (Ratio educationis totiusque rei literariae per Regnum Hungariae et provincias eidem adnexas) od 2. kolovoza 1777. godine, Sustav početnih škola u Ugarskoj (Systema scho- larum elementarium in Hungaria) od 16. srpnja 1845, Nacrt temeljnih načela javne nastave u Austriji (Entwurf der Grundzüge des öffentlichen Unterrichtswesens in Österreich) iz 1848. godine, Nacrt ustroja gimnazija i realnih škola u Austriji (Entwurf der Organisation der Gymnasien und Realschulen) iz 1849., Zakon od 14. svibnja 1869. kojim se ustanovljuju načela nastave za pučke škole, uz nadopune toga Zakona od 2. svibnja 1883. godine, Propis o nastavi pučkih učionah u Vojnoj krajini 1871. godine, Zakon od 14. listopada 1874. ob ustroju pučkih škola i preparandijah za pučko učiteljstvo u kraljevinah Hrvatskoj i Slavoniji, Zakonski članak sabora kraljevinah Dalmacije, Hrvatske i Slavonije od 5. siečnja 1874., ob ustrojstvu sveučilišta Franje Josipa I. u Zagrebu te Zakon od 31. listopada 1888. ob ustroju pučke nastave i obrazovanja pučkih učitelja u kraljevinah Hrvatskoj i Slavoniji.

povijest školstva, školsko zakonodavstvo, povijest Hrvatske, Habsburška Monarhija, 18.-19. stoljeće

nije evidentirano

engleski

From Proto-Modernisation to Modernisation of Croatia's School System. Volume I: Legislative Framework

nije evidentirano

history of education, school legislation, Croatian history, Habsburg Monarchy, 18th-19th centuries

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Hrvatski institut za povijest

2017.

978-953-7840-59-4

459

Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj;

objavljeno

Povezanost rada

Povijest