Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Religioznost kao pokretač društvenih i intimnih promjena u srednjem vijeku - primjer dominacije "socijalnog i laičkog kršćanstva" u urbanim društvima istočnojadranske obale (CROSBI ID 58604)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad

Ladić, Zoran Religioznost kao pokretač društvenih i intimnih promjena u srednjem vijeku - primjer dominacije "socijalnog i laičkog kršćanstva" u urbanim društvima istočnojadranske obale // Religio, fides, superstitiones ...: O vjerovanju i pobožnosti na jadranskom prostoru / Mogorović-Crljenko, Marija ; Uljančić-Vekić, Elena (ur.). Poreč: Zavičajni muzej Poreštine ; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli ; Državni arhiv u Pazinu, 2017. str. 78-109

Podaci o odgovornosti

Ladić, Zoran

hrvatski

Religioznost kao pokretač društvenih i intimnih promjena u srednjem vijeku - primjer dominacije "socijalnog i laičkog kršćanstva" u urbanim društvima istočnojadranske obale

Pojam "socijalno i laičko kršćanstvo" u medievističkom kontekstu prvi puta susrećemo u djelu Samuela Cohna The Cult of Remembrance and the Black Death objelodanjenom 1992. godine, a vezano uz darivanje legata siromašnim i djevojkama iz elitnijih slojeva apeninskog grada Siene, nakon što je ovaj bio pogođen strašnom epidemijom kuge 1348, tzv. Crnom smrti. Dakle, kao takav ovaj se pojam ne pojavljuje u srednjovjekovnim djelima teološkog ili filozofskog karaktera već je nastao kao proizvod opsežne analize notarskih isprava Siene i postao terminus tehnicus, više od 700 kasnije. Iako na prvi pogled nije jasan razlog izbora ovog termina, osobito zato što ga je autor spomenuo samo vezano uz darivanje miraza s krajnjim ciljem prokreacije i obnove decimiranog sienskog društva, istraživanja provedena na notarskoj građi od Poreča do Kotora pokazala su da su sva komunalna i urbana društva razvijenog i kasnog srednjeg vijeka bila prožeta kršćanskom pobožnošću čija je temeljna osobina bila društvena angažiranost i osjetljivost sretnijih i bogatijih pojedinaca iz svih društvenih staleža prema osobama u nevolji koje su bile na rubovima srednjovjekovnog urbanog i komunalnog društva, isključeni ili zapostavljeni iz raznih razloga – bolesti, starosti, neimaštine, siromaštva, društveno i religiozno neprihvatljivog ponašanja i iz drugih razloga. No, najvažnije je da socijalno kršćanstvo u kršćanima srednjeg vijeka, i to u golemoj većini, a ne samo u elitnom sloju, ostvaruje neke nove, zapravo zaboravljene i stare, kršćanske kvalitete izražene kroz milosrđe i solidarnost bez obzira na krvne, rodbinske, rodovske, klanovske, staleške ili neke druge povezanosti između vjernika koji su takvu pobožnost iskazivali i vjernika koji su iz nje profitirali ili barem olakšali svoj ovozemaljski život. Time je, kako kaže sam Cohn došlo do konačne promjene i time je zapravo završeno razdoblje dominacije asketskog kršćanstva benediktinskog tipa koje se temeljilo na introspekciji, promišljanju i duhovnom putovanju svakog pojedinca prema Bogu. No, mora se istaknuti da je već od doba Karla Velikog zasijano sjemenje koje će u 13. st. izrasti u pokret socijalnog kršćanstva jer se već od tog razdoblja, barem na formativnoj razini izražava nužnost brige za siromašne, udovice, siročad, hodočasnike (što ujedno ukazuje i na hodočasničku praksu), ali isključivo od strane pripadnika vladajućeg sloja i Crkve, ali ne i od populares. Socijalno kršćanstvo je bilo sveobuhvatan društveni preokret u kršćanskom moralu, etici i prakticiranju kršćanskog života jer se podjednako proširilo u pobožnosti vladara, magnata (knezova), patricija, građana, seljaka i svećenstva. Uz to, ono je bilo sveobuhvatan pokret jer je u razdoblju od 13. do kraja 15. stoljeća (negdje i 16. st.) prostorno obujmilo cijelu zapadnu kršćansku ekumenu.

Religioznost, srednji vijek, Istočna obala Jadrana, socijalno i laičko kršćanstvo

nije evidentirano

engleski

Religiosity as Impetus of Social and Intimate Changes - The Example of Domination of "Social and Laic Christianity" in Urban Societies on the East Adriatic Coast

nije evidentirano

Piety, The Middle Ages, East Adriatic Coast, social and laic Christianity

nije evidentirano

Podaci o prilogu

78-109.

objavljeno

Podaci o knjizi

Religio, fides, superstitiones ...: O vjerovanju i pobožnosti na jadranskom prostoru

Mogorović-Crljenko, Marija ; Uljančić-Vekić, Elena

Poreč: Zavičajni muzej Poreštine ; Sveučilište Jurja Dobrile u Puli ; Državni arhiv u Pazinu

2017.

978-953-8060-02-1

Povezanost rada

Povijest