Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Pokazatelji dinamike funkcioniranja selektivne pažnje hrvatskih strojovođa i njihove dobne razlike (CROSBI ID 239015)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Žebec, Mislav Stjepan ; Crnko, Ines ; Palavra, Vedrana ; Sumpor, Davor Pokazatelji dinamike funkcioniranja selektivne pažnje hrvatskih strojovođa i njihove dobne razlike // Sigurnost : časopis za sigurnost u radnoj i životnoj okolini, 59 (2017), 4; 331-354

Podaci o odgovornosti

Žebec, Mislav Stjepan ; Crnko, Ines ; Palavra, Vedrana ; Sumpor, Davor

hrvatski

Pokazatelji dinamike funkcioniranja selektivne pažnje hrvatskih strojovođa i njihove dobne razlike

Istraživanja starosnih promjena dinamike funkcioniranja sustava selektivne pažnje (SP) vrlo su rijetka, a posebice kod profesionalnih vozača. S obzirom na to da su posljedice funkcioniranja SP strojovođa za sigurnost prometa iznimno velike, smatrali smo važnim istražiti efekte starenja na tri pokazatelja dinamike funkcioniranja sustava SP (prosječna efikasnost, stabilnost, otpornost prema djelovanju nepovoljnih čimbenika), a s obzirom na različite mjere SP. Istraživanje je provedeno upotrebom dvije vremenski ograničene forme Stroop testa: prve – verbalne i neobojene (leksičke), te druge – verbalne i obojene papir-olovka forme. Obje forme sastojale su se od dva dijela/komponente: s inkongruentnim podražajima (koji su mjerili SP i brzinu obrade podataka, tj. BOP) te sa neutralnim podražajima (koji su mjerili samo BOP). Sudionici su bili muški strojovođe Hrvatskih željeznica, u dobi od 25 do 59 godina, neravnomjerno raspodijeljeni u 4 dobne skupine, određene specifičnim funkcionalnim karakteristikama profesionalnih vozača. 50 sudionika popunilo je prvu, a 52 njih popunilo je drugu formu testa. Sudionikov zadatak bio je da precrta što je moguće više ciljnih riječi u kontekstu distraktora, tijekom 60 sekundi (pri čemu je distrakcija bila intenzivnija kod inkongruentnih podražaja). Sva tri pokazatelja dinamike funkcioniranja SP izražena su kao kompoziti objektivnih mjera dvije sastavnice Stroop testa te pokazuju jednoznačan odnos sa izraženošću pripadnog konstrukta, dok niske međusobne korelacije ukazuju na njihovu različitost. Uz izuzetak relativne pozicije 1. pogreške - koja se zbog iznimno malog varijabiliteta nije mogla iskoristiti kao mjera otpornosti - većina preostalih pokazatelja dinamike u odabranom uzorku hrvatskih strojovođa pokazala je dobra statistička svojstva i teorijsku utemeljenost. Dobne promjene sva tri pokazatelja dinamike SP odražavaju nelinaran trend koji je samo dijelom u skladu s uvriježenim očekivanjima, te se pokazao statistički značajnim samo kod otpornosti SP u obojenoj verziji Stroop testa. Premda navedeni trendovi dobnih promjena najvećim dijelom nisu bili značajni, ipak je prosječna efikasnost i stabilnost SP u obojenoj verziji testa pokazala statistički značajno drugačiji oblik dobnih promjena nego u leksičkoj verzije testa. Analize su dodatno pokazale kako je prosječna efikasnost SP značajno veća u Stroop testu s prometno relevantnim bojama, a sličan trend – premda neznačajan – pokazuju i stabilnost te otpornost SP djelovanju nepovoljnih čimbenika. Dobiveni rezultati, uz određeni oprez zbog nedostatka mjerenja kontrolne skupine i drugih metodoloških ograničenja specifičnih za primijenjena istraživanja, tumače se specifičnim iskustvom strojovođa te su raspravljeni u okviru teorija kognitivnog starenja opće populacije, ali s implikacijama na proces starenja strojovođa i njegove posljedice – posebice u području sigurnosti prometa.

selektivna pažnja, pokazatelji dinamike funkcioniranja, proces starenja, strojovođe

nije evidentirano

engleski

Indicators of selective attention functioning dynamics on the sample of Croatian railroad engineers and related age differences

nije evidentirano

selective attention, functioning dynamic indicators, aging process, railroad engineers

nije evidentirano

Podaci o izdanju

59 (4)

2017.

331-354

objavljeno

0350-6886

1848-6347

Povezanost rada

Tehnologija prometa i transport, Psihologija, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti)

Poveznice
Indeksiranost