Lička i senjska građanska društva 1835. - 1945. (CROSBI ID 15766)

Brlić, Ivan Lička i senjska građanska društva 1835. - 1945.. Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, 2017

Brlić, Ivan

Paić-Jurinić, Mirjana

Lička i senjska građanska društva 1835. - 1945.

Povijest nastanka i djelovanja građanskih društavau Lici može se pratiti još od 1835. godine kada je osnovana Narodna čitaonica u Senju. Ipak, tek su krajem 19. stoljeća stvoreni svi preduvjeti za brojnije osnivanje svih vrsta građanskih društava u Lici te je od tada njihov broj u stalnom povećanju. Iako je nesumnjivo da su razne vrste udruga u Lici i Senju svojim djelovanjem pozitivno djelovale na lokalno društvo, taj fenomen društvene mikro-povijesti nije bio predmet sveobuhvatnog proučavanja. Ova knjiga kronološki prati stvaranje prvih građanskih društava, zaklada, štedionica, klubova i podružnica u Lici i Senju u vrijeme Vojne krajine, njihovo naglo povećanje u vrijeme Ličko-krbavske županije i promjene koje su ih zahvatile u vrijeme Kraljevine Jugoslavije te završava početkom Drugoga svjetskog rata kada su građanske udruge u Lici i Senju naglo nestale s povijesne pozornice. U knjizi je prikazano političko, gospodarsko i kulturno stanje u Lici koje je uvelike utjecalo na brzinu i kvalitetu nastanka novih udruga. Također su obrađene i građanske udruge izvan prostora Like i Senja jer je njihova kulturna i ekonomska interakcija bila važan element u razvoju ove regije. Stoga je cilj ove knjige da po prvi put u našoj historiografiji predstavi, ne samo sumarni prikaz građanskih udruga, već i razloge, uzroke te posljedice njihovog postojanja na prostoru Like i Senja, a sve u svrhu boljega razumijevanja kompleksnih i nedovoljno razjašnjenih povijesnih procesa u hrvatskoj povijesnoj regiji Lici.

građanska društva ; Lika ; Senj ; modernizacija ; čitaonice ; školstvo u Lici ; Ivan Gojtan

Lika and Senj civil´associations from 1835. till 1945.

civil associations ; Lika ; Senj ; modernization ; library ; education in Lika ; Ivan Gojtan ;