Povezanost radne motivacije studenata medicine i sklonosti varanju tijekom studiranja (CROSBI ID 416292)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Đogaš, Varja
Jerončić, Ana
hrvatski
Povezanost radne motivacije studenata medicine i sklonosti varanju tijekom studiranja
Akademsko varanje na medicinskim fakultetima snažan je prediktor disciplinskih mjera koje se pokreću protiv liječnika/ca, tijekom njihovih profesionalnih života. Prema General Medical Council-u iz Velike Britanije, akademsko varanje jedna je od najčešćih stavki koja zabrinjava kad se procjenjuje sposobnost za rad studenata medicine. Cilj ove disertacije bio je procijeniti široki raspon individualnih i situacijskih čimbenika koji bi mogli utjecati na pojavnost i/ili učestalost akademski nedoličnog ponašanja pri medicinskim fakultetima i ponuditi model za predviđanje studentskog varanja. Istraživanje je bilo provedeno u tri koraka i sastojalo se od tri studije. U prve dvije preliminarne studije, s pomoću posebno izrađenog upitnika bilo je anketirano 600 studenata (od kojih je prikupljen 591 valjano odgovoreni upitnik ili 98, 5%) Medicinskog fakulteta u Zagrebu s 1., 3. i 6. godine studija medicine (za usporedbu studenata različitih godina studija s istog fakulteta) te 610 studenata (od kojih je prikupljeno 594 valjano odgovorenih upitnika ili 97, 4%) 1. godine studija Sveučilišta u Mostaru za usporedbu studenata medicine i nemedicinskih studija. Upitnicima su se prikupljali podatci o: studentskoj sklonosti sudjelovanju u akademski nedoličnom ponašanju pri čemu bi uplitali i nekoga drugoga u takvo ponašanje, njihovoj sklonosti traženju osobnih materijalnih usluga od drugih te njihovoj motivaciji za rad/studiranje. Također su prikupljeni i podatci o dobi studenata, spolu, godini studiranja, prosjeku ocjena i (ne)ponavljanju godina tijekom studiranja. U trećoj studiji taj isti upitnik podijeljen je uzorku od 1409 studenata medicine (od kojih je prikupljeno 1373 valjano odgovorenih upitnika ili 97, 4%) u Hrvatskoj (hrvatski studenti i strani studenti podrijetlom iz zapadnih zemalja EU), Bosni i Hercegovini te Makedoniji za usporedbu studentskih sklonosti u (ne)akademskom ponašanju i njihove motivacije za rad/studiranje u različitim zemljama. U studenata medicine unutarnja motivacija bila je značajno više izražena negoli u studenata nemedicinskih fakulteta, što je pokazano na uzorku studenata Sveučilišta u Mostaru, u domeni unutarnje motivacije (P<0, 001) i na obje podljestvice Užitak (P=0, 001) i Izazov (P=0, 002), dok je vanjska motivacija bila podjednaka (P>0, 05), a u studijama u Zagrebu i Mostaru pokazana je veća unutarnja motivacija žena u odnosu na muškarce posebice u domeni Užitak P<0, 001) te nešto veća sklonost traženju usluga i u akademskom okružju i osobnih materijalnih usluga. Prediktivni modeli koji objašnjavaju 14-18% varijance u varanju, konzistentno su pokazali da je spremnost traženja osobnih materijalnih usluga bila najsnažniji pozitivni prediktor sklonosti akademskom varanju (B=0, 68 ; =0, 31 ; 95% CI=0, 56-0, 79 ; P<0, 001), a slijedile su ga ekstrinzična motivacija kao slabiji pozitivni (B=0, 11 ; =0, 16 ; 95% CI=0, 07-0, 14 ; P<0, 001) i intrinzična motivacija kao slabiji negativni prediktor (B=-0, 09 ; =-0, 13 ; 95% CI=-0, 12/-0, 05 ; P<0, 001). Zemlja podrijetla, prosjek ocjena, spol i godina studiranja nisu bili povezani s varanjem u interkulturalno prikupljenim podatcima. Nadalje, pokazano je da je varanje bilo kooperativniji proces od traženja osobnih materijalnih usluga ukazujući na iščezavanje etičkih/socijalnih zapreka u prevenciji varanja. Usporedive studentske namjere varanja uočene na medicinskim fakultetima susjednih zemalja sugeriraju da bi se u njima mogle postaviti i provoditi jedinstvene mjere u svrhu preveniranja takvog ponašanja. Društveni aspekt visoke učestalosti sklonosti uključivanju drugih u akademsko varanje kao i posljedice takvog ponašanja nisu samo problem pojedinih fakulteta ili zemalja već bi se trebale promotriti s još više razine – razine društva u cijelosti.
radna motivacija, namjera, akademsko varanje, studenti medicine
nije evidentirano
engleski
The relationship between working motivation and intention to perform academic transgression in medical students
nije evidentirano
working motivation, intention, academic transgression, medical students
nije evidentirano
Podaci o izdanju
73
23.02.2015.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Medicinski fakultet u Splitu
Split