Prediktabilne komponente sezonske atmosferske cirkulacije (CROSBI ID 418423)

Ivasić, Sara Prediktabilne komponente sezonske atmosferske cirkulacije / Herceg Bulić, Ivana (mentor); Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb, . 2018

Ivasić, Sara

Herceg Bulić, Ivana

Prediktabilne komponente sezonske atmosferske cirkulacije

U ovom radu promatrano je koji se modovi sezonskog odziva geopotencijalne visine 200 hPa plohe i ukupne oborine najučestalije javljaju unutar ansambla simulacija provedenih pomoću numeričkog modela opće cirkulacije atmosfere SPEEDY. Provedena je EOF analiza te analiza prediktabilnih komponenti, koja daje hijerarhiju modova koji optimiziraju omjer signala i šuma. Vodeći mod u toj hijerarhiji ima najveći omjer signala i šuma, slijedeći mod ima drugi najveći omjer signala i šuma itd. Zadano je pet eksperimenata s različitim područjima na kojima su unutar domene modela zadane anomalije površinske temperature mora. Zadatak je bio provjeriti utječu li oceani na pojavljivanje i karakteristike dobivenih modova sezonskog odziva i kakav je njihov utjecaj. Rezultati su pokazali da veliki dio međugodišnje varijabilnosti geopotencijalne visine i ukupne oborine za sve eksperimente i unutar svih promatranih sezona ne ovisi o prinudnom djelovanju anomalija površinske temperature mora na atmosferu. Polja optimiziranog omjera signala i šuma ukazala su na to da SST forsiranje utječe na odnos signala i šuma kod oba odabrana parametra.

sezonska cirkulacija, prediktabilne komponente, omjer signala i šuma, doprinos oceana

Predictable components of seasonal atmospheric circulation

seasonal circulation, predictable components, signal to noise ratio, impact of oceans