Odnos percepcije glazbe i razumljivosti govora u djece s kohlearnim implantatima (CROSBI ID 418523)

Ocjenski rad | diplomski rad

Matulić, Danijela Odnos percepcije glazbe i razumljivosti govora u djece s kohlearnim implantatima / Luka Bonetti (mentor); Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, . 2017

Matulić, Danijela

Luka Bonetti

Odnos percepcije glazbe i razumljivosti govora u djece s kohlearnim implantatima

Ovaj rad bavi se ispitivanjem odnosa percepcije glazbe i razumljivosti govora u djece s kohlearnim implantima. U ispitivanju je sudjelovalo 4 djece s prirođenim oštećenjem sluha. Postavljena je pretpostavka kako je razumljivost govora ispitanika povezana s njihovim vještinama percepcije glavnih obilježja glazbe. U ispitivanju su korišteni zadaci koji su snimljeni uz pomoć profesionalnih glazbenika, a po uzoru na Abdi (2001) te su formirane varijable Timbar, Tonska visina, Melodijska linija i Ritam. Za ispitivanje razumljivosti djece s kohelarnim implantima iskorišten je odlomak teksta pripovijetke koji je minimalno prilagođen kako bi najbolje odgovarao učestalosti glasova u hrvatskom standardnom govoru te s obzirom na primjerenost razine zahtjevnosti za čitanje od strane gluhog školskog djeteta. Snimke čitanja su prezentirane studentima završne godine Logopedije, koji su ih potom ocijenili te je formirana varijaba Razumljivost govora. Uvidom u pojedinačne odgovore ispitanika, vidljivo je kako sudionici istraživanja imaju najviše teškoća u percepciji melodijske linije i timbra, dok najmanje teškoća pokazuju u percepciji ritmičkih elemenata. Također, statističkom analizom utvrđena je korelacija između glazbenih sastavnica timbra i visine te timbra i melodijske linije. Ocjene razumljivosti govora analizom rezultate pokazale su se u značajnoj mjeri povezane s percepcijom melodije i timbra, što je u skladu s brojnim stranim istraživanjima. S obzirom na ustanovljenu značajnu pozitivnu povezanost između percepcije pojedinih sastavnica glazbe i ocjene razumljivosti govora, za logopedsku je struku uputno nastaviti istraživanja ove teme u smjeru ispitivanja uzročno-posljedične veze između sustavnog izlaganja pedijatrijskih korisnika kohlearnog implanta glazbi i razumljivosti njihovog govora.

kohlearni implant ; percepcija glazbe ; razumljivost govora

The relation between music perception and speech integillibility in children with cohlear implants

cochlear implant ; music perception ; speech intelligibility