Nadbiskup Alojzije Stepinac i franjevci konventualci (CROSBI ID 16377)

Armanda, Ivan Nadbiskup Alojzije Stepinac i franjevci konventualci. Zagreb: Hrvatska Provincija sv. Jeronima franjevaca konventualaca, 2018

Armanda, Ivan

Nadbiskup Alojzije Stepinac i franjevci konventualci

U knjizi se na temelju relevantne literature, objavljenih izvora i arhivske građe govori o vezama između zagrebačkoga nadbiskupa Alojzija Stepinca i franjevaca konventualaca. U prvom poglavlju se govori o njegovoj suradnji sa samostanom na zagrebačkom Svetom Duhu prije početka Drugoga svjetskoga rata, a potom se u drugom poglavlju govori o nadbiskupovu neuspjelom pokušaju da povjeri konventualcima župu u Kustošiji. Uočljiva je nadbiskupova podrška razvoju pastoralnoga rada franjevaca konventualaca u Zagrebu, iz čega se vidi da redovnike nije doživljavao kao “konkurenciju” dijecezanskom kleru Zagrebačke nadbiskupije, nego kao vrijedne i stoga poželjne suradnike. U trećem poglavlju govori se o nadbiskupovoj suradnji sa svetoduškim konventualcima u doba i nakon Drugoga svjetskoga rata, a četvrto poglavlje prikazuje sve što je nadbiskup učinio za slovenske konventualce koje su nacistički okupatori prognali u Hrvatsku. To poglavlje nadilazi okvire nadbiskupove suradnje s jednom redovničkom zajednicom i govori o njegovu humanitarnom djelovanju u korist prognanika iz susjedne Slovenije. Peto poglavlje bavi se prisutnošću konventualaca u Selima kraj Siska, gdje im je Stepinac povjerio vođenje župe. U šestom poglavlju prikazan je rad nadbiskupa Stepinca na promicanju štovanja Nikole Tavilića, a u sedmom i osmom poglavlju prikazani su kontakti konventualaca s nadbiskupom u doba njegova tamnovanja u Lepoglavi i internacije u Krašiću. Premda su komunističke vlasti onemogućile Stepincu aktivno upravljanje Zagrebačkom nadbiskupijom, nisu prekinule njegove kontakte s konventualcima, koji su mu i nadalje ostali molitvena podrška. Pojedini konventualci posjećivali su ga u Lepoglavi (gdje mu je fra Teofil Han bio suuznik i ministrant kod misnih slavlja) i u Krašiću, odakle se dopisivao s provincijalom Pio Polonijem. Sačuvana Stepinčeva pisma Poloniju donose brojne podatke o njegovu svakodnevnom životu, zdravstvenom stanju, odnosu prema problemima u Crkvi i društvu, stavove prema komunističkim vlastima, promišljanja, nadanja i očekivanja, ali su ujedno i vrelo iz kojega se mogu crpiti brojni dokazi o Stepinčevim krijepostima, bogatstvu njegova duhovnoga života i proročanskim pogledima u budućnost. U devetom poglavlju prikazan je rad konventualaca Ivona Ćuka i Celestina Tomića na promicanju Stepinčeva štovanja, osobito Tomićev rad na kauzu za Stepinčevu kanonizaciju. Uz neka poglavlja donose se prijepisi i faksimili odnosnih dokumenata i neke fotografije. Kritički prikaz Stepinčeve suradnje i veza s franjevcima konventualcima ima za cilj prikazati njegovu ulogu u povijesti Reda franjevaca konventualaca, ali i potaknuti daljnja istraživanja nadbiskupova odnosa prema redovničkim zajednicama. Naime, tek kada se istraži Stepinčeva suradnja s ostalim redovničkim zajednicama i kada se publiciraju svi dokumenti relevantni za tu tematiku, moći će se dati konačna ocjena o njegovu odnosu prema redovništvu i ocjena o njegovoj nedvojbeno velikoj ulozi u razvoju redovništva u našim krajevima, osobito u Zagrebačkoj nadbiskupiji.

Alojzije Stepinac, franjevci konventualci, Zagreb, Kustošija, prognani slovenski konventualci, Sisak, Nikola Tavilić, Pio Polonijo, Ivon Ćuk, Celestin Tomić

Archbishop Stepinac and Friars Minor Conventuals

Alojzije Stepinac, Friar Minor Conventuals, Zagreb, Kustošija, expelled Slovenian Conventuals, Sisak, Nikola Tavilić, Pio Polonijo, Ivon Ćuk, Celestin Tomić