Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Tradicijski običaji 'biranja kralja' u operi Kralj od Silbe varaždinskog skladatelja Vjekoslava Rosenberga Ružića – kulturni transfer iz tradicijske baštine u umjetničku glazbu (CROSBI ID 61700)

Prilog u knjizi | ostalo | domaća recenzija

Burić Ćenan, Katica Tradicijski običaji 'biranja kralja' u operi Kralj od Silbe varaždinskog skladatelja Vjekoslava Rosenberga Ružića – kulturni transfer iz tradicijske baštine u umjetničku glazbu // Ivan Zajc (1832-2924): glazbene migracije i kulturni transferi u srednjoj Europi i šire u 'dugom' 19. stoljeću / Musical Migrations and Cultural Transfers in the ‘Long’ 19th Century in Central Europe and Beyond, / Tuksar, Stanislav (ur.). Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2016. str. 237-255

Podaci o odgovornosti

Burić Ćenan, Katica

hrvatski

Tradicijski običaji 'biranja kralja' u operi Kralj od Silbe varaždinskog skladatelja Vjekoslava Rosenberga Ružića – kulturni transfer iz tradicijske baštine u umjetničku glazbu

U ovom radu govori se o donedavno ‘izgubljenoj’ partituri opere Kralj od Silbe varaždinskoga skladatelja Vjekoslava Rosenberga Ružića (1870- 1954). Do danas ne postoji podatak o izvedbi cjelovite opere osim onog o izvedbi Uvertire iz 1930, i ponovo tek mnogo kasnije iz 2005. Opera datira najvjerojatnije iz 1899, libreto je napisao Ferdo Živko Miler (1853-1917), a čuva se u arhivu Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu zajedno s ostalim mnogobrojnim Ružićevim djelima koja su putem donacije stigla u ovu ustanovu još 1964, a do danas nisu katalogizirana, inventarizirana pa ni javno vidljiva. Cilj ovoga rada je predstaviti djelo i to s naglaskom na sadržaj, odnosno tematiku same opere. Naime, Ružić se već samim naslovom ali i sadržajem opere odlučuje za folklorni običaj karakterističan ne samo za otok Silbu nego i za mnoga druga dalmatinska mjesta i gradove – tzv. biranje kralja. U radu će se nastojati prikazati sam običaj (podrijetlo običaja, vrijeme održavanja, sudionici, ‘kraljevski’ rekviziti, način biranja, gašenje običaja i sl.) na otoku Silbi ali i drugim lokacijama, analizirajući i valorizirajući brojnu stariju i noviju historiografsku i etnološku literaturu koja se njime bavi. Također, nastojat će se utvrditi u kojoj mjeri Ružić upotrebljava elemente glazbenih tradicijskih obilježja (dalmatinske provenijencije) kojima se približava tada aktualnom nacionalnom glazbenom usmjerenju. Iako Ružić u nekim svojim djelima upotrebljava folklorne teme, prema Evi Sedak to je samo „ustupak vremenu“. Upravo stoga bit će još zanimljivije otkriti na koji način Varaždinac Ružić glazbeno podcrtava sadržaj koji je dalmatinski, te je li četverogodišnji boravak u Splitu (1891-1895) bio dovoljan za upoznavanje dalmatinske glazbene tradicije.

Kralj od Silbe ; Biranje kralja/'biranj' ; Vjekoslav Rosenberg Ružić ; Opera

nije evidentirano

engleski

The Traditional Election of the King Custom on the Island of Silba in the Opera The King of Silba by the Varaždin Early 20th-Century Composer Vjekoslav Rosenberg Ružić

nije evidentirano

King of Silba ; Choosing the King / 'biranj' ; Vjekoslav Rosenberg Ružić ; Opera

nije evidentirano

Podaci o prilogu

237-255.

objavljeno

Podaci o knjizi

Ivan Zajc (1832-2924): glazbene migracije i kulturni transferi u srednjoj Europi i šire u 'dugom' 19. stoljeću / Musical Migrations and Cultural Transfers in the ‘Long’ 19th Century in Central Europe and Beyond,

Tuksar, Stanislav

Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo

2016.

9789536090563

Povezanost rada

Glazbena umjetnost, Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti