Osiguravanje otvorenog pristupa znanstvenim publikacijama – tko, što i kako? (CROSBI ID 61824)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Macan, Bojan Osiguravanje otvorenog pristupa znanstvenim publikacijama – tko, što i kako? // Otvorenost u znanosti i visokom obrazovanju / Hebrang Grgić, Ivana (ur.). Zagreb: Školska knjiga, 2018. str. 59-79

Macan, Bojan

Osiguravanje otvorenog pristupa znanstvenim publikacijama – tko, što i kako?

Otvoreni pristup znanstvenim publikacijama se nalazi na svojevrsnoj prijelomnoj točki. Prema podacima istraživanja iz 2013. godine koje je naručila Europska komisija ta je prijelomna točka u određenim znanstvenim područjima i državama već i dostignuta te je 50% znanstvenih publikacija objavljenih 2011. godine bilo dostupno u otvorenom pristupu 2013. godine (Archambault i ostali 2013). Otvoreni pristup publikacijama je moguće ostvariti na više načina, pri čemu se jasno mogu razlikovati najmanje 2 različita puta. Jedan put podrazumijeva objavljivanje digitalnih inačica radova u časopisima koji su odmah dostupni u otvorenom pristupu putem mrežnih stranica izdavača. Taj put podrazumijeva nekoliko različitih poslovnih modela izdavača znanstvenih publikacija pa se tako u literaturi mogu razlikovati zlatni, dijamantni i hibridni časopisi. Alternativni put podrazumijeva autorovo samoarhiviranje određene digitalne verzije rada u digitalne repozitorije ili na neko drugo mrežno mjesto putem kojeg će ta verzija rada biti dostupna u otvorenom pristupu, a sam rad može na mrežnim stranicama izdavača biti nedostupan, tj. dostupan isključivo putem pretplate ili uz plaćanje pristupa cjelovitom tekstu. Koji će od navedena dva glavna puta osiguravanja otvorenog pristupa publikacijama prevladati i/ili na koji će način autori osigurati otvoreni pristup vlastitim radovima uvelike ovisi o politikama i mjerama koje poduzimaju razne agencije koje financiraju znanstvena istraživanja, države i ustanove, ali i o samim znanstvenicima i njihovom angažmanu. Postupci i stavovi spomenutih dionika znanstvenoistraživačke djelatnosti su ključni za daljnji razvoj otvorenog pristupa, ali i definiranje uloge koju će današnji komercijalni izdavači imati u budućnosti. U ovom se poglavlju donosi i pregled politike otvorenog pristupa na razini Europske unije i Republike Hrvatske, kao i trenutno stanje na pojedinim hrvatskim ustanovama iz sustava znanosti i visokog obrazovanja. Također se donosi i pregled postojeće informacijske infrastrukture kao podrške postizanju otvorenog pristupa na razini Europske unije, kao i informacijske infrastrukture koja je trenutno dostupna u Republici Hrvatskoj.

otvoreni pristup znanstvenim publikacijama ; politika otvorenog pristupa ; infrastruktura za otvoreni pristup ; otvoreni pristup - Hrvatska ; otvoreni pristup - Europska unija

Ensuring open access to scientific publications: who, what and how?

open access to scientific publications ; open access policy ; open access infrastructure ; open access - Croatia ; open access - European Commission