Narodne basme u kontekstu praslavenske mitologije
Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Narodne basme u kontekstu praslavenske mitologije (CROSBI ID 370269)

Ocjenski rad | diplomski rad (sveučilišni)

Kipre, Ivica Narodne basme u kontekstu praslavenske mitologije / Vinšćak, Tomo (mentor). Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, 2011

Podaci o odgovornosti

Kipre, Ivica

Vinšćak, Tomo

hrvatski

Narodne basme u kontekstu praslavenske mitologije

U radu se na temelju terenskih bilješki, te zagovora, najvećim djelom iz knjige Narodne basme i bajanja, Ljubinka Radenkovića, analiziraju tragovim praslavenskih mitskih motiva u njima. Posebna pažnja posvetila se analizi ženskih demona koji u sebi otkrivaju karakter praslavenske božice Mokoši. Prvo biće o kojem je bilo riječi je Irudica koja se u zagovorima javlja kao partnerica, ali i kao suparnica Sv. Iliji. Pokazano je da se radi o trostrukom biću, dvojne naravi koje je najčešće povezano s vremenskim nepogodama i može uzeti različite životinjske oblike. Dani su takvi primjeri za mačku i pticu. Osim Sv. Ilije u zagovorima se kao njen protivnik javlja se Sv. Ivan koji je tu interpretatio christiana slavenskog Jarila. U zagovorima koji služe kao zaštita protiv zmijna ugriza ukazali smo na poveznicu zmija – zemlja, u čemu se otkrio trag ženskog elementa, a upozorilo se i na njenu trostrukost. U trećem djelu je u kontekstu zagovora analizirana pojavnost vještice kao ženskog demona. Ustanovilo se da se radi isto tako o biću koje se vezuje uz zemlju, drvo i kamen, ali koje ima mogućnost da se pojavi i u zraku, pa je tu evidentna i njena dualnost. Kao njen protivnik istaknut je Sv. Toma kod kojeg su ustanovljene karakteristike Peruna, ali i trag indoeuropske Varunine magije vezivanja. Ukazano je i na moguće interferencije između vještice i Morane s obzirom na motive koji se javljaju u zagovorima. Ala i vjetrinja su bića koja su u zagovorima usko povezana s vjetrom. S obzirom na takvu njihovu pojavnost uspostavljeni su značenjski odnosi između slavenske božice – Majke vjetrova i tih demona. U zadnjem poglavlju riječ je bila o mori. U širem kontekstu mora je prepoznata kao drugi naziv za isti fenomen – vješticu . Još jednom se upozorilo na trostrukost, sada na primjeru ovog demona. Također se istaknula uloga Sv. Ivana koji u svim zagovorim nastupa kao protivnik ženskih demona, ali u ovom slučaju i Sv. Nikole.

prayer; mitologija; vještica; zmija

nije evidentirano

engleski

Folk tales in the context of preslavic mythology

nije evidentirano

prayer; mythology; witch; snake

nije evidentirano

Podaci o izdanju

45

15.11.2011.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Zagrebu

Zagreb

Povezanost rada

Etnologija i antropologija