EKONOMSKI UČINCI KORIŠTENJA STLAČENOG PRIRODNOG PLINA U CESTOVNOM GOSPODARSKOM PROMETU U REPUBLICI HRVATSKOJ
Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

EKONOMSKI UČINCI KORIŠTENJA STLAČENOG PRIRODNOG PLINA U CESTOVNOM GOSPODARSKOM PROMETU U REPUBLICI HRVATSKOJ (CROSBI ID 419743)

Ocjenski rad | završni specijalistički (sveučilišni)

Jelić, Mario EKONOMSKI UČINCI KORIŠTENJA STLAČENOG PRIRODNOG PLINA U CESTOVNOM GOSPODARSKOM PROMETU U REPUBLICI HRVATSKOJ / Nela Vlahinić Lenz (mentor). Rijeka, Ekonomski fakultet, Rijeka, 2018

Podaci o odgovornosti

Jelić, Mario

Nela Vlahinić Lenz

hrvatski

EKONOMSKI UČINCI KORIŠTENJA STLAČENOG PRIRODNOG PLINA U CESTOVNOM GOSPODARSKOM PROMETU U REPUBLICI HRVATSKOJ

S počecima industrijalizacije čovjek je u sferi prometa prestao biti ovisan o životinjskoj ili vlastitoj snazi za kretanje, ali je postao ovisan o energentu koji pokreće motorno vozilo. Cestovni promet u Hrvatskoj i zemljama Europske unije dominantna je kategorija prometa za koji se gotovo u potpunosti koriste derivati nafte te je nastavak korištenja istih ujedno i nastavak energetske ovisnosti o nafti i nastavak zagađivanja okoliša. Zbog toga je Europska unija donjela direktive o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu te uspostavi infrastrukture za alternativna goriva koje su na odgovarajući inkorporirane u nacionalno zakonodavstvo Republike Hrvatske s namjerom postupnog prelaska na vozila bez emisija ugljičnog dioksida i štetnih čestica i spojeva. Prekid europske ovisnosti o nafti i smanjenje štetnog utjecaja cestovnog prometa na okoliš dugoročni je cilj koji zahtjeva prijelazno rješenje pri čemu se korištenje stlačenog prirodnog plina (SPP) nameće kao idealno sa svojim i ekološkm i ekonomskim prednostima u odnosu na postojeće stanje. Analizom mreže cesta i autocesta u Hrvatskoj te gradskih aglomeracija moguće je odrediti broj i lokacije smještaja budućih punionica no važno je da veće jedinice lokalne samouprave nabave vozila za javni gradski prijevoz i vozila za komunalne potrebe te izgrade barem jednu punionicu kako bi se potaknuo trend značajnijeg povećanja udjela vozila pokretanih SPP-om. Usporedbom autobusa istih karakteristika pogonjenih dizelskim gorivom i SPP-om, ušteda troškova korištenjem SPP-a je na razini 15%, dok je ušteda za komunalna vozila još i veća. Ekonomsko- financijskom analizom investicije u gradsku punionicu koja bi uz vozila javnog autobusnog prijevoza i komunalna vozila opskrbljivala i vozila u vlasništvu privatnih osoba po cijeni na razini prosjeka zemalja EU, dolazi se do zaključka da je za pretpostavljenu flotu vozila već i bez ikakvih financijskih poticaja izgradnja isplativa. U postojećem ekonomsko- pravnom okviru u Republici Hrvatskoj moguće je izgraditi dostatnu mrežu punionica SPP-om, značajno povećati broj vozila pokretanih SPP-om i ostvariti i ekonomsku korist i doprinjeti zaštiti okoliša. Konkretna analiza hipotetske gradske punionice SPP-om dokazala je izuzetno visoku isplativost ovakvog jednog projekta, a analiza u okviru ovog rada pokazala je i šire koristi i za gospodarstvo gradova i cijelo nacionalno gospodarstvo.

stlačeni prirodni plin, cestovni promet, gradska punionica

nije evidentirano

engleski

ECONOMIC EFFECTS OF USE OF COMPRESSED NATURAL GAS IN THE ROAD ECONOMIC TRAFFIC IN THE REPUBLIC OF CROATIA

nije evidentirano

compressed natural gas, road traffic, city CNG filling station

nije evidentirano

Podaci o izdanju

80

22.05.2018.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Ekonomski fakultet, Rijeka

Rijeka

Povezanost rada

Ekonomija