Afazije i čitanje
Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Afazije i čitanje (CROSBI ID 347878)

Ocjenski rad | diplomski rad (sveučilišni)

Utješinović ; Jelena Afazije i čitanje / Prizl Jakovac Tatjana (mentor). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, 2007

Podaci o odgovornosti

Utješinović ; Jelena

Prizl Jakovac Tatjana

hrvatski

Afazije i čitanje

Većina je istraživanja na području stečene disleksije tj.aleksije, rađena na engleskom govornom području čija je ortografija duboka i nekonzistentna, za razliku od hrvatske ortografije u kojoj je visoka konzistentnost, dakle čita se onako kako se piše. Zbog toga je u ovome radu ispitivano čitanje na glas kod Brocaine afazije i traumatskih oštećenja mozga radi utvrđivanja razlika u točnosti čitanja na pravim riječima i pseudoriječima, na konkretnim i abstraktnim imenicama, na različitoj vrsti riječi (imenice, glagoli, pridjevi, prijedlozi i prilozi), na dvosložnim i trosložnim pravim riječi, na visokofrekventnim i niskofrekventnim pravim riječima i na dvosložnim i trosložnim pseudoriječima. Pokušavalo se utvrditi pokazuju li ispitanici s Brocainom afazijom takav obrazac čitanja koji bi se mogao okarakterizirati kao duboka aleksija te pokazuju li ispitanici s traumatskim oštećenjem takvo čitanje koje bi se moglo okarakterizirati kao određena vrsta aleksije. Rezultati su se prikazali u postotcima i grafički uz deskriptivnu statistiku ove dvije skupine ispitanika. Dobiveni rezultati nisu uspjeli potvrditi te teze. Ispitanici s Brocainom afazijom su pokazali bolje čitanje pravih riječi, bolje čitanje priloga, prijedloga i imenica, bolje čitanje trosložnih pravih riječi, bolje čitanje visokofrekventnih riječi, bolje čitanje dvosložnih pseudoriječi te podjednako dobro čitanje konkretnih i abstraktnih imenica. Ispitanici s traumatskim oštećenjem mozga su pokazali 100% točnost na čitanju pravih riječi te bolje čitanje dvosložnih pseudoriječi. Rezultati ovoga rada su djelomično u skladu sa istraživanjima drugih autora, a dio u kojemu se slažu su prednost čitanja pravih riječi nad pseudoriječima, prednost čitanja dvosložnih nad trosložnim pseudoriječima i pojava ortografskih paraleksija. S obzirom da Brocaini ispitanici u ovome istraživanju ne pokazuju efekt vrste riječi, efekt konkretnosti, efekt duljine slogova i semantičke paraleksije, dakle sve ono što R.Friedman (2002.) navodi kao glavna obilježja duboke aleksije, ne možemo reći da imaju duboku aleksiju. Ujedno, ispitanici s traumatskim oštećenjem pokazuju prednost čitanja pravih nad pseudoriječima i bolje čitanje dvosložnih pseudoriječi, što je nedovoljno da bismo odredili određenu vrstu aleksije.

Brocaina afazija; traumatsko oštećenje mozga; čitanje na glas; aleksija

nije evidentirano

engleski

Aphasia and reading

nije evidentirano

Broca`s aphasia; traumatic brain injury; oral reading; alexia

nije evidentirano

Podaci o izdanju

42

03.04.2007.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

Zagreb

Povezanost rada

Pedagogija