Udžbenici povijesti i nacionalni identitet mladih (CROSBI ID 25409)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Baranović, Branislava
hrvatski
Udžbenici povijesti i nacionalni identitet mladih
U tekstu je riječ o sadrzajnim promjenama u udzbenicima povijesti u postsocijalističkoj Hrvatskoj. Analizirana je vrijednosna struktura udzbenika obzirom na njezin značaj za oblikovanje nacionalne svijesti i identiteta učenika. Analiza se zasniva na rezultatima analize sadrzaja udzbenika povijesti za osmogodišnje škole (V-VIII raz.) i gimnazije (I-IV razr.) provedene u periodu od 1997-1999. god. Rezultati istrazivanja su pokazali da su udzbenici povijesti fokusirani na nacionalnu povijest (57% udzbeničkog prostora i u osmogodišnjoj školi i u gimnaziji). O povijesti hrvatskog naroda najčešće se govori u vezi sa stvaranjem njegove nacionalne drzave (69% ukupnog broja tekstova o nacionalnoj povijesti u svakoj grupi udzbenika). Udzbeničkim sadrzajem dominiraju teme iz politike (stvaranje i gubljenje drzave, savezi, i sl.) i ratne teme. Usmjerenost na vlastitu nacionalnu povijest, monoperspektivno, izrazito pozitivno prikazivanje vlastitog naroda i smještanje njegovog povijesnog razvoja u neprijateljsko okruzenje (stoljetne patnje i zrtve zbog nepravdi i agresije počinjenih od drugih naroda) više doprinosi formiranju etnocentričnog i zatvorenog nacionalnog identiteta učenika, nego njihovom otvaranju prema drugim narodima i kulturama. Da bi udovoljili evropskim kriterijima udzbenici moraju pretrpjeti radikalne promjene i u pristupu povjesnoj građi i u tematskoj strukturi.
udžbenici povijesti, nacionalna povijest, hrvatski narod, nacionalna država, nacionalni identitet mladih
nije evidentirano
engleski
History textbooks and the national identity of the young
nije evidentirano
history textbooks, national history, the Croatian people, nation state, national identity of the young
nije evidentirano
Podaci o prilogu
153-170-x.
objavljeno
Podaci o knjizi
ČačićKumpes, Jadranka
Zagreb: Institut za migracije i narodnosti (IMIN) ; Jesenski i Turk ; Hrvatsko sociološko društvo
1999.
953-6028-11-5