De inventione S. Felicis: rekognosciranje relikvija i obnova kulta sv. Feliksa u Splitu u kontekstu poslijetridentske obnove (CROSBI ID 579285)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Basić, Ivan
hrvatski
De inventione S. Felicis: rekognosciranje relikvija i obnova kulta sv. Feliksa u Splitu u kontekstu poslijetridentske obnove
Od svršetka XVI. st., preko čitava XVII. sve do početka XVIII. st. vjerske prakse Rimokatoličke crkve u svojoj punini obilježene su nizom promjena potaknutih provedbom zaključaka Tridentskog koncila (1545.-1563.), a u cilju protureformskih nastojanja za obranom i obnovom katoličkoga vjerskog identiteta. U te promjene ubrajala se – uz ostale oblike vjerske prakse – (re)afirmacija kulta svetaca kao jedna od najvažnijih sastavnica procesa katoličke obnove. Štovanje svetaca je – u različitim kontekstima i na različite načine – na mjesnoj razini uključivalo i iznova potaknutu pobožnost prema lokalnim svetim zaštitnicima starog postanka, nerijetko ranokršćanskih mučenika, čiji su kultovi doživljavali ponovan procvat paralelno s naglašavanjem „mladih“ svetaca karakterističnih za ranonovovjekovno razdoblje. U tom se smislu kao case study procesa poslijetridentske obnove razmatraju okolnosti reafirmiranja kulta jednog od ranokršćanskih svetaca koji sačinjavaju splitski hagiografski korpus. Među ranokršćanskim mučenicima štovanima u kasnoantičkoj Saloni u Splitu je sačuvana liturgijska memorija trojice: Anastazija, Dujma i Feliksa. Potonjemu je od spomenutih svetaca u dosadašnjim pregledima i analizama obraćeno najmanje znanstvene pažnje. Moći sv. Feliksa štuju se od 1587. u samostanskoj crkvi franjevaca-konventualaca na splitskoj obali, čije su prvotna kultna dedikacija ranokršćanskom mučeniku Feliksu kao i štovanje svečevih relikvija unutar istog obrednog mjesta naveli autora da u ranijim vlastitim istraživanjima pristane uz dataciju izvornoga arhitektonskog kompleksa u ranokršćansko razdoblje, za što su se zalagali i raniji istraživači (Lj. Karaman, C. Fisković, N. Cambi, I. Babić i dr.), proširujući vrijedna starija rješenja novim spoznajama o kontinuitetu naseljavanja jugozapadnog dijela Splitskog poluotoka oko crkve Sv. Feliksa između antike i kasne antike, kao i o ulozi istog crkvenog prostora unutar ustroja najranije sakralne topografije poluotoka te arhitektonskom razvitku sklopa. U izlaganju se poglavito zadržava na specifičnim okolnostima inventio ossis sveca u Splitu potkraj XVI. st., kao i na fenomenima kontinuiteta-diskontinuiteta svečeva kulta u vremenskom luku od kasne antike do ranoga novog vijeka te na istraživanju razlučivih mehanizama splitskih dedikacijskih obrazaca nastalih u duhovnom i liturgijskom kontekstu poslijekoncilskog razdoblja.
Split; rani novi vijek; kult svetaca; sv. Feliks; posttridentska obnova
Knjiga Mediterana 2011
engleski
De inventione S. Felicis: recognition of relics and the renewal of the cult of St. Felix in Split in the post-Tridentine context
nije evidentirano
Split; early modern age; cult of saints; St. Felix; post-Tridentine reform
nije evidentirano
Podaci o prilogu
8 (42)-9 (43).
2011.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
predavanje
26.09.2011-27.09.2011
Split, Hrvatska