Djeca i televizija: uloga roditelja u izboru televizijskih sadržaja
Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Djeca i televizija: uloga roditelja u izboru televizijskih sadržaja (CROSBI ID 374908)

Ocjenski rad | diplomski rad (sveučilišni)

Čavrak, Eliana Djeca i televizija: uloga roditelja u izboru televizijskih sadržaja / prof.dr.sc. Jasminka Zloković (mentor). Rijeka, Filozofski fakultet u Rijeci, 2012

Podaci o odgovornosti

Čavrak, Eliana

prof.dr.sc. Jasminka Zloković

hrvatski

Djeca i televizija: uloga roditelja u izboru televizijskih sadržaja

Svrha ovog rada je ispitivanje uloge roditelja kao posrednika u kritičnijem razumijevanju i biranju televizijskih sadržaja. Teoretski dio rada je podijeljen u tri cjeline. U prvoj cjelini ukratko se prikazuje suvremena obitelj kao i neki učestali problemi s kojima se roditelji susreću u ostvarivanju svoje uloge. Promjene u našoj okolini utjecale su i na promjenu tradicionalne obitelji, međutim, to ne mijenja ulogu i temeljne funkcije roditelja pa tako niti one koje se odnose na roditelje kao primarne izvore socijalizacije. Vrijeme provedeno u interakciji sa roditeljima ima odgojnu i obrazovnu vrijednost koja je presudna za dobrobit djetetova razvoja. U drugoj cjelini teorijskog djela raspravlja se o televiziji i njezinoj privlačnosti koja obuhvaća posredovanje slike i zvuka, izbor različitih sadržaja kao i u jednostavnost uporabe. Dugotrajno gledanje televizije, kako objašnjavaju dosadašnja istraživanja, donosi brojne negativne učinke čija su najlakša „meta“ upravo djeca. Stoga se u trećoj cjelini, kroz analizu znanstvene i stručne literature, raspravlja o ulozi roditelja kao posrednika u boljem i kritičnijem razumijevanju ovog medija. Zbog nedostatka iskustva i kritičkog razmišljanja mnogi sadržaji nisu primjereni za djecu te ih je potrebno objasniti ili pronaći prikladnije. Kako bi dobili uvid u ostvarenje ove roditeljske uloge provedeno je istraživanje koje ujedno čini i drugi empirijski dio ovog rada. Istraživanjem su obuhvaćena djeca školske dobi između 11. i 15. godina života odnosno učenici od 5. do 8. razreda osnovnih škola „Pećine“ i „Centar“ sa područja Grada Rijeke. Pitanja anketnog upitnika su usmjerena na ispitivanje vremena provedenog pred televizijskim ekranom u odnosu na njihovo slobodno vrijeme izvan nastave i drugih školskih obveza. Ispitani su i najčešće birani televizijski sadržaji te mišljenja djece prema televiziji na temelju njihova razumijevanja televizijskih sadržaja i poruka. U anketnom upitniku su ispitana i mišljenja djece o ulozi njihovih roditelja u izboru i aktivnom primanju televizijskih poruka s obzirom na roditeljsko poznavanje suvremene tehnologije te postavljena ograničenja, roditeljski interes i razgovor roditelja s djecom o televizijskim sadržajima i porukama. Analiza dobivenih rezultata je pokazala kako anketirana djeca provode manje vremena u gledanju televizije od onog što se pretpostavlja ili što se nalazi u nekim dosadašnjim istraživanjima (Laniado, 2005., Miliša, 2010., Sigman, 2010.) S obzirom na najčešće birane televizijske sadržaje, razlozi gledanja televizije odnose se na zabavljačku funkciju i dodatno ispunjavanje slobodnog vremena. Rezultati mišljenja anketirane djece o uspješnosti roditeljske uloge kao posrednika u razumijevanju i biranju televizijskih sadržaja pokazuju kako roditelji anketirane djece ne postavljaju pravila i zanemaruju razgovor usmjeren ka boljem razumijevanju televizijskih sadržaja i poruka. Istovremeno odgovori anketirane djece upućuju na visok stupanj slobode u izboru neprimjerenih televizijskih sadržaja kao i vremena njihova gledanja. Dobiveni rezultati ovog istraživanja potvrđuju još uvijek snažnu prisutnost televizijskog medija u svakodnevnom životu djece školske dobi. Pojava novijih i interaktivnih tehnoloških uređaja poput računala, video-igrica i mobitela nije značajnije utjecala na popularnost televizijskog medija stoga je dugotrajno gledanje televizije još uvijek jedan od izvora brojnih negativnih utjecaja koji ugrožavaju fizičko i psihološko zdravlje djece. Inozemni i domaći autori (Laniado, 2005., Miliša, 2010., Sigman, 2010., Ilišin, Bobinac, 2001.) koji se bave ovom problematikom su usmjereni prvenstveno na kritiku televizije kao izvora brojnih negativnih utjecaja na djecu. Rezultati tih istraživanja imaju još uvijek slab utjecaj na kreatore televizijskog i propagandnog programa koji imaju mogućnost obogaćivanja televizijskog programa sadržajima i porukama primjerenijima djeci. Kada bi se i utjecaj na kreatore televizijskog i propagandnog programa povećao to bi samo djelomično riješilo problem s obzirom da ono ne bi utjecalo na vrijeme koje djeca provode pred televizijskim ekranom kao popularnom aktivnošću ispunjavanja slobodnog vremena. Stoga se u ovom radu ispituje uloga roditelja kao subjekata bliskih djeci koja imaju mogućnost ostvarenja svoje uloge posrednika ne samo u biranju i razumijevanju televizijskih sadržaja već i u kreiranju pravila koja bi ograničila negativne televizijske utjecaje.

djeca; roditelji; televizija; televizijski sadržaji; televizijska kultura; pozitivni i negativni televizijski utjecaji

The purpose of this work is to examine the significance of parents`s role as a mediator in the choice and critical comprehension of television contents. The theoretical part of this work is divided in three units. The first unit describes briefly a modern family and frequent problems the parents are confronted with in their everyday role. The changes in our surroundings have affected the traditional family, nevertheless, they have not modified neither the role or the fundamental functions of parents, nor the parental role as the primary source of socialisation. The time spent in the interaction with parents has both educational and educative values, crucial for the wellbeing of child's development. The second unit of this theoretical part is a dispute on television itself, it's attractive effect, it`s intercession of pictures and sounds, a great selection of contents and simplicity to use. The prolonged television watching, as explained by different researchers so far, could cause a great deal of negative influences on children - the easiest „target“ of this media's effects. Therefore, the third unit, in which scientific and professional literature has been analysed, represents

engleski

Children and television: parents`s role in choosing television contents

nije evidentirano

children; parents; television; TV contents; TV culture; positive and negative television influence

nije evidentirano

Podaci o izdanju

76

17.09.2012.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet u Rijeci

Rijeka

Povezanost rada

Pedagogija