Obrazovna sredina i udžbenici kao determinante nastavnog procesa (CROSBI ID 602132)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Matijević, Milan
hrvatski
Obrazovna sredina i udžbenici kao determinante nastavnog procesa
Ciljevi i ishodi učenja koji se očekuju od današnje škole razlikuju se od očekivanja koja su pred školu postavljana prije pedeset ili 350 godina. Naime, prije 350 godina je Jan Amos Komensky objavio svoje najvažnije djelo (Velika didaktika) koje je značajno uvjetovalo način poučavanja i uređenje prostora u kojima će se poučavati u toku proteklih tristo i pedeset godina. U učionicama možemo, međutim, još uvijek pronaći istu opremu raspoređenu na isti način kao i prije 350 godina. Čak i najnovija informatička tehnologija oponaša didaktičku logiku i rješenja iz doba 17. vijeka: mnogo stolica poredanih u tri ili četiri kolone te oprema za prikazivanje onoga što će učenici morati nekoliko sati gledati i slušati, gledajući jedan drugome u zatiljak. Dakle, uloga subjekata koji uče je i danas, dominantno sjediti, slušati i gledati. Suvremene ploče poznate pod imenom pametne ploče (engl. smart bord) i dalje su više u funkciji pomaganja rada nastavnika koji predaje i pokazuje negoli u funkciji pomaganja individualnih aktivnosti učenika. Uz pametnu ploču u jednom trenutku može biti aktivan samo jedan učenik (ili subjekt)! Uz pitanje uređenja i opremanja prostora za učenje i poučavanje i danas je nezaobilazna uloga udžbenika. O udžbenicima je pisao i već spomenuti Komensky, ali danas imamo nove spoznaje o pripremi i korištenju udžbenika. Udžbenik bi trebao biti dopunski izvor znanja i medij koji potiče učenike na raznovrsne aktivnosti. Koliko su današnji udžbenici u mogućnosti zadovoljiti potrebe učenika i očekivanja učitelja i drugih stručnjaka? Prati li didaktičko oblikovanje udžbenika spoznaje o psihologiji učenja i teorijama nastave i škole? To su neka od pitanja na koja autor nastoji odgovoriti uz analizu sredine u kojoj se odvija odgojno-obrazovni proces, zatim razmatranje organizacije i uređenja prostora za učenje i poučavanje te druge medije koji se koriste za aktivnosti učenika i učitelja.
ciljevi učenja; obrazovna sredina; nastavni proces; nastavne strategije; nastavni mediji; udžbenik
nije evidentirano
engleski
Educational Environment and Textbooks as Determinants of the Teaching Process
nije evidentirano
learning objectives; educational environment; teaching process; teaching strategies; textbook
nije evidentirano
Podaci o prilogu
41-52.
2013.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
pozvano predavanje
08.11.2013-08.11.2013
Užice, Srbija