Poticaje razvoja fonematskog sluha i fonološke svjesnosti kod djeteta s cerebralnom paralizom (CROSBI ID 390103)
Ocjenski rad | diplomski rad (sveučilišni)
Podaci o odgovornosti
Erić, Ivana
Mildner, Vesna
hrvatski
Poticaje razvoja fonematskog sluha i fonološke svjesnosti kod djeteta s cerebralnom paralizom
Usvajanje fonematskog sluha i fonološke svjesnosti dio je urednog govorno-jezičnog razvoja. U dobi od četiri godine kod djece se počinje stvarati svjesnost o glasovnoj strukturi rečenice. Između četvrte i pete godine stvara se svjesnost o glasovnoj strukturi riječi. Dijete najprije počima raspoznavati rime, a poslije i inicijalni glas riječi. Fonološka svjesnost doživljava najveće povećanje između pete i šeste godine kada dijete shvaća da promjena jednog glasa u riječi ili njihova redoslijeda mijenja smisao ili uništava riječ. U sedmoj godini većina djece ima formiranu fonematsku svjesnost i uspješno rješava zadatke fonološke analize i sinteze. Mali je broj djece u ovoj dobi koja teže rješavaju zadatke fonematskog sluha i fonološke svjesnoti. Toj djeci potrebna je pomoć stručnjaka koja uključuje uvježbavanje fonematskog sluha i fonološke svjesnosti pomoću govorno-jezičnih igara i vježbi. Poteškoće u fonološkoj svjesnosti otežavaju usvajanje vještine čitanja. Osobito se to odnosi na djecu s dijagnozom disleksije kojima su poteškoće u čitanju primarni simptom. Teškoće u čitanju mogu biti sekundarne prirode kao kod djece s višestrukim teškoćama kao što je cerebralna paraliza. U ovom radu, nakon definicije i klasifikacije stanja cerebralne paralize slijedi metodički dio u kojem se na primjeru cerebralno paraliziranog devetogodišnjeg dječaka ogleda važnost i korisnost treninga fonološke svjesnosti. Dijete je uključeno u trening fonološke svjesnosti koji je sveukupno obuhvatio dvadeset i četiri individualna školska sata. Cilj treninga bio je unaprijediti fonološku svjesnost kod djeteta. Trening je podrška rehabilitacijsko-edukacijskim programima opismenjavanja koje dijete pohađa u dva zagrebačka rehabilitacijska centra. Ovaj rad polazi od znanstveno utemeljene pretpostavke da su fonološka svjesnost i usvajanje vještine čitanja međusobno povezani. Istraživanja su dokazala da uvježbavanje fonološke svjesnosti pridonosi usvajanju vještine čitanja, i obrnuto ; formalno podučavanje čitanja pridonosi razvoju fonološke svjesnosti.
fonematski sluh; fonološka svjesnost; cerebralna paraliza; teškoće čitanja; opismenjavanje
nije evidentirano
engleski
Encouraging of development of phonemic discrimination ability and phonological awareness in a child with cerebral paralysis
nije evidentirano
phonemic discrimination ability; phonemic awareness; cerebral paralysis; difficulties in reading; literacy teaching
nije evidentirano
Podaci o izdanju
67
16.06.2014.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb