Vrijednosti i neprihvatljiva ponašanja (CROSBI ID 27088)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Radin, Furio
hrvatski
Vrijednosti i neprihvatljiva ponašanja
Ovdje su analizirane društvene vrijednosti koje djeca smatraju važnima i ponašanja koja percipiraju kao društveno nepoželjna. Vrijednosni sustav djece presudno je određen njihovom životnom dobi, koju karakterizira još uvijek velik utjecaj obitelji kao agensa primarne socijalizacije. Tako su najprihvaćenije vrijednosti obitelji, društvenog ugleda i vjere, dok je djeci ponajmanje stalo do političkog potvrđivanja, i uopće do moći, profesionalnog uspjeha i bogatstva. Djeca su primjetno homogena u prihvaćanju ispitanih vrijednosti, pri čemu je spolno obilježje ono koje ponajviše diferencira ispitanike. Povezivanjem ovih rezultata s dosadašnjim saznanjima o vrijednosnim sustavima mladih, pretpostavlja se da će u omladinskoj dobi doći do značajnih promjena jer tada na vrh ljestvice izbijaju materijalni standard, dokoličarenje i profesionalni uspjeh. To sugerira da životni ciklus dominantno utječe na formiranje sustava vrijednosti i hijerarhiju vrednota te da kod starije djece vrijednosni sustav još nije potpuno formiran ni stabilan. Percepcija društveno neprihvatljivih ponašanja također je pretežno uvjetovana činjenicom da se radi o starijoj djeci. Učenici su vrlo tolerantni spram noćnih izlazaka, a preko trećine njih i spram korištenja javnog prijevoza bez plaćanja, pisanja grafita i seksualnih odnosa prije punoljetnosti. S druge strane, gotovo svi smatraju nedopustivim krađe, mučenja (ljudi i životinja) te upotrebu bilo kojih vrsta droga. Učenici kao više ili manje prihvatljiva ponašanja percipiraju ona koja se mogu prepoznati kao oblici buntovništva i neposlušnosti, a što svjedoči o prilično zastupljenoj potrebi kršenja nekih društvenih normi, što je sve raširenije u modernim urbanim sredinama. Istodobno, vrlo su slabo prihvaćena – točnije, ogromnoj većini učenika nisu prihvatljiva – ponašanja koja se mogu prepoznati kao pokazatelji ovisnosti i devijantnosti. Dakle, primjetna je benevolentnost spram kršenja zabrana i normi koje su dobno uvjetovane, tj. prije svega usmjerene na one pojedince kojima se još ne priznaje odraslost. Djeca su svjesna selektivnosti i privremenosti tih zabrana, pa im je utoliko prihvatljivije njihovo kršenje kao način osvajanja prostora osobnih sloboda i autonomije.
nije evidentirano
nije evidentirano
engleski
Values and Unacceptable Behavior
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o prilogu
175 (79-90)-x.
objavljeno
Podaci o knjizi
Ilišin, Vlasta
Zagreb: Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži ; Institut za društvena istraživanja
2001.
953-6815-03-6