Izvornik: ZBORNIK SINJ I CETINSKA KRAJINA / Dukic, Josip ; Grbavac, Josip (ur.). - Sinj : Viteško alkarsko drustvo, Franjevački samostan Gospe Sinjske , 2018. 343-355 (ISBN: 978-953-98170-6-8).
Skup: 300. OBLJETNICA SLAVNE OBRANE SINJA 1715. GODINE (1715. - 2015.)
Mjesto i datum: Sinj, Hrvatska, 14.-17.5. 2015.
Ključne riječi: cantus fractus, sinjski Kantuali fra Petra Kneževića, Misa in F fa ut, Misa u Harvatski jezik.
( cantus fractus, Chant books by friar Petar Knežević (kept in Sinj), Missa in F fa ut, Missa u Harvatski jezik. )
Sažetak:
Rad predstavlja muzikološku analizu dvaju rukopisnih glazbenih kantuala fra Petra Kneževića iz 1767. godine (tzv. Kantuali A i B) u kontekstu europskog glazbenog fenomena nazvanog «cantus fractus». Autorica definira tipove liturgijskih knjiga kojima ovi kantuali pripadaju, pronalazi moguće uzore u tipologiji liturgijskih rukopisa talijanskih regija, definira tip notnog pisma i analizira sadržaj rukopisa u odnosu na srodne europske, poglavito talijanske kodekse. Pri tom nastoji za određene mise pronaći moguće uzore u skupini do sada istraženih talijanskih repertoara. U odnosu na cjelokupni repertoar franjevačkih europskih izvora s nepjevima stila „cantus fractus“ Kneževićevi kodeksi sadrže pojedine napjeve koji su prisutni i u većem broju talijanskih lokaliteta. Za neke od misa se pronalazi i mogući cantus firmus čija datacija upućuje na južnotalijanski franjevački repertoar 17. stoljeća. Zanimljiva je prisutnost unikatnog, lokalnog repertoara za kojeg se ne nalaze identične paralele u do sada poznatim hrvatskim ali i europskim regijama. To se poglavito odnosi na uporabu hrvatskog jezika u kontrafakturi mise koju Knežević naslovljava kao „Misa u Harvatski jezik“. Autorica u ovom radu upućuje na konkretne aspekte daljnjeg komparativnog istraživanja Knežeićevih zapisa, budući da oni svojim napjevima stila „cantus fractus“predstavljaju nezaobilazan dio zapadnoeuropske povijesti glazbe, koja je tijekom niza stoljeća bila u funkciji bogoslužja, a sve do recentnog vremena, ostala na margini glavne struje velikih muzikoloških studija.
Vrsta sudjelovanja: Pozvano
Vrsta prezentacije u zborniku: Cjeloviti rad (više od 1500 riječi)
Vrsta recenzije: Domaća recenzija